15 januari 2013

Superstrul när vi ville skaffa bredband via stadsnätet (uppdaterad)

Telia sa att vi inte kunde köpa kanalpaket
Det har snart gått två år sedan vi fick digital-TV via stadsnätets fiber där vi bor (Mönsterås Bostäder). Jag minns när vi skulle köpa kanalpaket av Telia och de sa att det var omöjligt eftersom det inte fanns något avtal med bostadsbolaget. Mönsterås Bostäder sa å andra sidan att både teknik och avtal fanns, och vi hade ju fått information och reklam om detta. Först efter tre krångliga samtal till Telia fick vi köpa vårt kanalpaket.

Tvekade länge
Det har också funnits möjlighet att skaffa bredband via stadsnätets fiber, men vi har hittills nöjt oss med det långsammare bredbandet via telefonjacket (adsl). Jag har tvekat att gå över till fiber av den enkla anledningen att jag inte litar på att Telia skall reda ut det. Minnet av digital-TVstrulet var färskt.

Telia sa att vi inte hade fiber indraget
Men så bestämde vi oss nyligen att säga upp fast telefoni och adslbredband för att istället skaffa bredband och IP-telefoni via stadsnätets fiber. Ja, Telia har ju gjort reklam för detta och jag såg att det fanns ett förmånligt paketpris just nu. Så jag mejlade Telia och förklarade vad vi ville. Efter tre fyra dagar fick jag till svar att vi inte hade fiber indraget i vårt hus och att vi därför inte kunde få bredband via stadsnätet.
Jag skrev igen och förklarade att det var några killar och kopplade in oss på stadsnätet för snart två år sedan och att vi har haft digital-TV via stadsnätet sedan dess. Efter några dagar svarade Telia att vi hade TV via adsl (vilket vi absolut inte har). Jag försökte ånyo förklara att vi har fiber och tillgång till stadsnätet, att vi har en sådan där switcher i ett skåp och att vi har nätverksuttag  i varje rum. På switchern finns en kabel för TV, en för dator, en för IP-telefoni.
Telia erkände fel
Till slut tillstod Telia att de hade gjort fel och att vi visst hade fiber indraget och att vi nu skulle få beställa vårt fiberbredband och samtidigt få stänga ner fast telefoni och adsl-bredbandet. Igår (måndags) skulle det fungera, sa damen.

Inget bredband som utlovat igår
Givetvis fungerade det inte igår. Jag testade att koppla datorn direkt in i nätverksuttaget och jag testade via router. Men icke. Jag kom bara till något som heter Bredbandswebben, och det är dit man kommer om man inte har valt leverantör. Något annat Internet fick vi ingen kontakt med. Och jag kontrollerade förstås att alla inställningar stämde i övrigt.
Vårt nätverksuttag var sammankopplat med grannarnas lägenhet två dörrar bort
Idag ringde jag så Telia och fick då tips att kolla vilken adress som med automatik dök upp i Bredbandswebbens formulär om jag registrerade mig där. Jag gjorde så och fann då att lägenheten två dörrar från vår poppade upp. Vi bor i lägenhet B, men vi hade fått lägenhet D kopplad till vårt nätverksuttag. Vilken lägenhet som har fått vår lägenhet kopplad till sitt uttag vet jag inte. Förmodligen är det väl paret i D som nu kan surfa på vårt fiberbredband om de vill koppla upp sig.

De grabbar som var här i april 2011 har alltså kopplat ihop kablarna fel någonstans i ett skåp här i kvarteret. Nu lovade Telia att skicka hit någon från det företag de anlitar i sådana här fall, förmodligen samma företag som en gång kopplade allt fel. Det skulle ta två till tre arbetsdagar. Jag lovar att återkomma med en slutrapport. Men jag tvivlar på att det blir inom de utlovade tre dagarna.

Så...det gick som jag befarade. Damen jag pratade med idag var trevlig, så inget att klaga på där. Men att Telia som organisation inte har koll på någonting är under all kritik. De vet inte vilken teknik vi har tillgång till, den ene säger si, den andre så, och så felkopplade kablar så att vi har fått grannens kabel till vårt nätverksuttag. Om jag hade nöjt mig med Telias första besked så hade vi varken haft vårt kanalpaket eller bredband via stadsnätet (vilket vi förhoppningsvis snart får).

Uppdatering 18/1
Som jag befarade så fick vi inte bredbandet inom de tre arbetsdagar sedan felanmälan gjordes som Telia lovade. När jag ringde så sa de att de ligger två dagar efter med felanmälningarna. Nu har de dock varit snabba med att koppla bort den fasta telefonin, och IP-telefonin fungerar ju inte utan bredband, varför vi nu alltså står utan fast telefon. Nu blev vi lovade att de ska försöka koppla rätt på avstånd i början av nästa vecka och om det inte fungerar, skicka ut en tekniker i mitten av nästa vecka. Ska bli spännande att se om det blir så.

5 kommentarer:

Jan Walter sa...

har för mig Felia var mycket dyrare än övriga leverantörer, enligt tester var Bredband2 snabbast så dom valde jag. Men kommer ihåg att det fattades kablar i switch-skåpet så fick beställa egna o koppla in.

Anonym sa...

Märkligt att du inte kontrollerade priset innan du hämtade ersättningsmaskinen, du börjar att tackla av rätt så betänkligt.

Jonny sa...

Anonym: Nej, det är inte det som är det märkliga. Man ska givetvis kunna lita på vad en försäljare från ett stort företag säger. Media Markts bedrägeri är det märkliga. Förvisso var jag lite naiv, men jag har haft fullt upp med Telia sista tiden och litade dumt nog på media Markts personal.

Anonym sa...

Ang.Fiberbredband i MB:fastigheter
Det företaget som fick i uppdrag att montera och dra fiber i fastigheterna har samma kvalitetsnorm som MB och då var helt OK att slarva duktigt med dragningarna i lägenheterna (fula montage)och att märka upp fiberkablarna från varje läg. innan dessa monterades i plintarna (kopplingspunkterna) var det inte tal om. Det är fastighetsägaren MB som har ansvaret för nätverket och det nätverket uppfyller inte fodringarna. En del av de företagen som Telia anlitar tar ej arbeten inom MB:fast. eftersom det är mycket svårt att söka fel när ritningar och ledningsnät ej överenstämmer. MB är inte intr. av att rätta till alla fel som finns. De skickliga teknikerna brukar kunna fixa till det (inkoppling special-special) men det blir samma problem med nästa nya fiberkund.....
Riddaren Sam

Anonym sa...

Vad tråkigt att prata med papegojor på Telia standarsvaret är det finns inga störningar trots att man skickar in bilder när det hackar det ska tydligen vara så Jag tycker att om man köper entjänst från en leverantör då ska den också fungera ta bara när digitalt kom då sålde mån 8mitabbonemang och ingen av abonnenterna kunde titta på tv då digital TV 6mb av hastigheten men levererade var 5mb första ggn jag beställde 8mb så visste inte saljaren att det inte fanns 8 mb på den stationen Jodå Telia kan skapa oreda i många hem och priset är ju långt ifrån rimligt synd att inte säljarna och supporten har något makt att agera utan måste gå högre upp i kedjan för att få tag i någon som lyssnar på dem stora ostabiliter som har uppstått men tystas ner men nu får.det va Slut med daltet