29 mars 2013

Snopen derbyförlust


Suddig bild, men det var ungefär så här jag upplevde matchen pga migrän.

Lite snopet
Gårdagens sena derby mot Timmernabben slutade snopet för GIF:s del. Trots att GIF var det bättre laget i 60 minuter blev det till slut förlust med 1-2. Själv såg jag matchen med supermigrän, så det blir bara ett kortreferat.
GIF dominerade första halvlek
GIF visade direkt att man inte längre avser att vara kommunens lillebror. Timmernabben hade problem hela första halvlek då Mönsterås genom snabbt fyndigt spel skapade den ena chansen efter den andra. Efter en kvart träffades ribban och sedan blev det tre frilägen. Men GIF har ibland en tendens att kruta på för kung och fosterland istället för att placera bollen, så det blev tyvärr ingen utdelning på alla chanser. I någon mån handlar det kanske om psykologi, men jag är övertygad om att man också kan öva och nöta avslut. Så det kommer snart att sitta och då må de andra lagen i serien bäva. Hur som helst så hade nog ingen protesterat om GIF gjort ett par mål i första halvlek. Även Timmernabbens tränare verkar göra samma analys i sitt referat, liksom GIF:s tränare på Lokalbollen. Tre oberoende källor alltså.

I pausen
I pausen funderade jag på vad tränare Lagström skulle hitta på för sitt Timmernabben. När han tränade GIF:s damlag så brukade det bli så att om damerna hade gjort en medioker första halvlek så kom de ut som ett helt nytt lag i andra med en ibland hysterisk offensiv. Så jag hade mina aningar.
Bättre energi från Nabben som tar ledningen
Och så blev det. Timmernabben kom ut med mycket bättre energi och skapade några halvchanser direkt, samtidigt som GIF spelade lite stressat och ofokuserat. Nabben fick en frispark i bra läge en bit utanför straffområdet. GIF:s målvakt stod vid ena stolpen och mätte – för att kunna ställa in muren rätt får jag förmoda. Plötsligt blåser domaren i pipan för att markera att frisparken kan slås. Målvakten får då rusa iväg till sin position i mitten av målet och har väl knappast hunnit i balans förrän bollen placeras fint vid just den stolpen där han nyligen stått. Domaren kunde ha väntat lite med pipan, men det förtar inte att det var en mycket vackert slagen frispark.

GIF stack sedan upp i ett nytt friläge, men Timmernabbens målvakt gjorde en fin räddning.
Ledningen utökas
Något senare hamnade bollen vid GIF:s förlängda mållinje där det uppenbarligen uppstod en kommunikationsmiss mellan målvakten och GIF:s utespelare, varför Timmernabbens spelare kan sno åt sig bollen, vända runt och slå ett inlägg som säkert placeras i öppet mål.

GIF tar över igen
Sista kvarten tar GIF över matchen igen, visar bra lagmoral och skapar en del chanser. Till slut kommer reduceringen när Ako nickar in ett inlägg från Oskar. Sedan finns det lägen till kvittering, men den där superchansen dyker aldrig upp.
Det kommer att lossna
Nu får man inte deppa ihop för det här, men nu har vi sett några matcher där GIF är bättre större delen av matchen, men där motståndarna ändå vinner till slut. GIF har spelet och skapar chanserna, men motståndarna gör målen. Men det är bara att jobba på. Jag tycker alla lagdelar skötte sig bra. GIF testar ju lite olika varianter av backlinje och jag fann gårdagens lösning som ett fullgott alternativ. Finns det någon rättvisa så måste det lossna någon dag och jag tror faktiskt det gör det. Dessutom lär väl Idris göra comeback vad det lider.

Visst ska man ta förluster på allvar, men för egen del är jag ändå imponerad av hur laget har utvecklats bara sedan i höstas, både vad gäller tempo, passningssäkerhet och hur man varierar spelet.

GIF testade en ny målvakt igår, Kawar, och även om det kanske blev någon liten kommunikationsmiss vid andra målet (sådant sätter sig med tiden), så var han i övrigt utmärkt med mycket fin och vaken känsla för spelet och fantastiska utsparkar. GIF skulle definitivt behöva två målvakter av klass. Mönsteråsbloggen hoppas på en fortsättning.
I övrigt kan sägas att spelet var juste. Jag brukar klaga om det blir för våldsamt, men så var det inte igår, och då tycker jag det också kan sägas. Det betyder inte att jag anser att det inte kan finnas lägen där ett gult kort är en plikt att ta. Men då ska det vara seriespel och viktiga poäng stå på spel.
Läs även Timmernabbens referat.

Läs Lokalbollens referat.

Inga kommentarer: