24 augusti 2013

Förlust mot Nickebo



Även om Nickebo vann med 2-0 så gjorde GIF sin bästa match för höstsäsongen, i alla fall i andra halvlek. Med bättre utdelning för sitt spel kunde det ha blivit en poäng.
Nickebo rivstartar
Nickebo rivstartade matchen i ursinnigt tempo och kom fram i flera fina anfallskombinationer. Redan efter en minut klingade det i stolpen. Men efter 10 minuter lugnade spelet ner sig och Mönsterås började komma in i matchen. Men just då kämpade sig Fredrik Svensson i Nickebo in i straffområdet där han föll. Domaren blåste för straff. Jag satt precis i linje med händelsen och även om jag har Mönsteråsögon så var det en billig straff. Det var ganska schysst kamp om boll. Däremot kunde Nickebo ha fått en straff senare i halvleken då en Nickebospelare fälldes på riktigt, men då friade domaren. Kanske anade han att den första var tveksam. Hur som helst så var det inte orättvist att Nickebo tog ledningen genom Johan Rosén-Lidholm.

Mönsterås jobbade sig i alla fall in i matchen och visade mer energi och vilja än man gjort tidigare i höst. Det var bara att man hade svårt att skapa de där riktigt farliga målchanserna. Nickebo kändes hela tiden lite hetare i anfallen. I slutet av halvleken fick Mönsterås en frispark i bra läge, men fler mål blev det inte. 1-0 till Nickebo i halvtid var rättvist.
Mönsterås för matchen
I andra halvlek så hade GIF jobbat sig in i matchen så mycket att man faktiskt tog över spelet. Nickebo var emellertid aldrig ofarliga, utan stack upp i snabba kontringar där Stenfelt i målet tvingades till ett par kvalificerade parader. Men nu var det GIF som förde spelet. Som farligast blev det när Idris fick pannan på ett inlägg. Jag höll på att anteckna mål, men Nickebos målvakt gjorde en räddning i den högre skolan.

Lite senare föll Idris i straffområdet i ett bra läge omgiven av två Nickebospelare. Återigen satt jag bra till och det var i alla fall högre straffaktor än Nickebos i första. Men men…tjänar inget till att slösa energi på det.
Nickebo avgör
Med sex minuter kvar av matchen kunde istället Nickebo sticka upp och snyggt kontra in avgörande 2-0. Det är sånt som kan hända när man måste satsa allt på offensiven i en matchs slutskede.

Jag säger som jag sa i våras. För mig är det obegripligt att Nickebo huserar på nedre halvan och till och med har haft bottenkänning. Nickebo är tunga och i första halvlek spelade man bestämt, snabbt och fyndigt.
Mönsterås gjorde en riktigt bra andra halvlek och det var bara utdelningen som saknades. Men om man tar med sig energin och spelet från den halvleken så kommer snart poängen igen. För idag var det inget fel på inställningen. Extra poäng till Idris Eliassi och Erik Olsson idag.

För tabellen betyder det att Mönsterås så sakteliga glider ner mot mittenlagen där flera lag ser ut att hamna i en klump. Som väl är så vinner inte bottenlagen just nu, så jag är ändå inte så orolig för att det ska bli bottendramatik av det hela. Men nu gäller seger i derbyt mot Timmernabben på måndag. Hoppas hinna få ihop några rader inför den matchen på söndag.

Ljungvallen
Det var nära att jag inte kommit iväg till Nickebo eftersom jag hade bröstsmärtor nästan hela dagen (troligen muskelskada efter tandläkarbesöket häromdagen). Sedan var det nära att jag inte hittade fram i tid. Trots att jag till slut hittade Ljungvallen på en satellitkarta så missade jag infarten. Man ska ju först köra till vänster, sedan till höger, sedan vänster igen och så höger upp till en ladugårdsbacke och sedan vidare ner till ett gärde.
Där nere ligger Ljungvallen. Till höger skymtar biljetthuset och till vänster kiosken. Kiosken bjöd på utsökt korv med flera tillbehör.

En klassisk långbänk gav en hel del sittplatser.

Jo då, det växte ljung här.


 

Inga kommentarer: