20 december 2013

Erfarenheter från vårdcentralen i Mönsterås


Jo, jag vet att det heter hälsocentral, men dess primära uppgift är förstås att vårda sjuka. Hälsobefrämjande åtgärder får man ta eget ansvar för. Jag ska idag sammanfatta mina erfarenheter av vårdcentralen de senaste ca 10-14 åren och ge lite tips.

Telefonkontakt
Det första man ska försöka lyckas med är att få vårdcentralen att ringa upp. Det är inte det enklaste, för de flesta gånger krånglar deras telefonsvarare. Hur många gånger som helst har jag kastats ut från deras system eller fått upptagetsignal. Och om man väl lyckas knappa in sitt nummer så kan man inte ta för givet att de ringer upp. Det har hänt att de inte har ringt alls eller så ringer de mycket senare än den tid den automatiska rösten anger.

Ta sig förbi Berlinmuren
Om man väl får prata med någon så gäller det att ta sig förbi ”Berlinmuren”. Det är sällan det räcker med att beskriva sina symptom för att man ska få träffa en läkare. Då får man 9 gånger av 10 svaret ”avvakta”. Ibland i snäll ton, ibland i snäsig. Nej, erfarenheten har lärt mig att man måste överdriva för att ha en chans att få en läkartid. Lägg alltid på en grad i feber, hosta som om du var i akut andnöd, säg att du varit sjuk en hel vecka även om det bara är tre dagar, säg att ditt födelsemärke ser ut exakt som det det där farliga du sett på Internet etc.

Men ibland hjälper ingenting. Så här lät det 2009 när dottern hade halsfluss och jag ville få en tid åt henne:

- Hej, jag ringer angående vår dotter, 5 år. Hon har haft ont i halsen i fyra dagar nu utan att få snuva. Hon har feber på 38,5 och halsmandlarna ser allt mer svullna och irriterade ut.

- Jaha, ni får avvakta och se hur det utvecklas över helgen. Det var ju inte så hög feber.

- Jaså, men jag vet av erfarenhet när det är halsfluss. Det är ju enkelt för er att ta ett snabbhalsprov.

- Nej, vi har fått direktiv att vara restriktiva med antibiotika. Testa och se om det läker ut av sig själv.

- Ja, men tidigare har vi alltid fått komma när hon har haft halsfluss. Det finns ju risk för att njur- och hjärtskador.

- Ni får avvakta över helgen.
Klick.

Vi fick åka till Oskarshamn som konstaterade halsfluss och satte in antibiotika.

Mötet med läkaren eller sjuksköterskan
Om man nu lyckas tjata till sig en tid så är det därmed inte säkert att du får träffa en läkare. Först ska man ta sig förbi sjuksköterskan som ska avgöra om man får träffa en läkare. Vårdcentralen verkar väldigt nöjd med denna nyordning. Jag tycker det känns otryggt. Den sköterska jag träffade nyligen sa att jag inte kunde ha någon infektion då jag bara hade 9 i sänka. Visste hon inte att lunginflammation orsakad av mykoplasma eller virus inte alltid ger hög sänka? Det visade sig att jag hade lunginflammation. 

Min fru var också där och hade låg sänka och hon fick då tjata på sköterskan för att överhuvudtaget få träffa en läkare. Men först fick hon åka hem igen två timmar då bara en läkare var på plats och han hade inte tid. Två timmar senare visade det sig att hon hade svår bronkit och allvarlig stämbandsinflammation. Hade hon inte stått på sig så hade hon fått åka hem utan läkarutlåtande.

Nå, förr fick man i alla fall träffa en läkare om man tagit sig förbi telefonväktarna. Väl kommen så långt så fick man oftast hjälp på något sätt, men ibland var det väldigt omständigt. Ibland åtgärdades inte det man skulle få fixat den gången, utan man skulle få en ny tid. Och de vägrade konsekvent att kolla flera sjukdomar vid samma besök. En gång ville jag ha ett födelsemärke granskat, varvid läkaren osäker började slå i en bok med födelsemärken. Efter ett tag sa hon att ”det är nog en sådan fläck och i så fall ofarlig”. Hon gick iväg för att rådfråga en annan läkare, men fick inte tag på någon. Så jag fick vackert bege mig hem 200 kr fattigare och ett ”nog ofarligt”. 

Det värsta var nog när dottern var nyfödd. När hon föddes gick navelsträngen av för tidigt, så hon hade järnbrist och fick ta järnmedicin under några månader. När vi sedan ville få hennes blodvärden kontrollerade, så vägrade de ta ett enkelt blodprov i Mönsterås eftersom medicinen var insatt på Kalmar BB. Det slutade med att läkaren i Kalmar fick befalla vårdcentralen i Mönsterås att ta ett blodprov.

Och nu senast då när jag inte fick förlängd antibiotikakur för min lunginflammation. Ja, jag fick inte ens prata med läkaren och de har inte svarat på tre mejl. Oerhört nonchalant. De har inte heller visat respekt för min undersökningsskräck. Vården är oerhört hierarkisk och den patient som begär hjälp utan att låta läkaren göra som hon/han vill, har inte en chans. Läkare är vår tids gudar och måste lära sig visa respekt för de gränser patienterna sätter och inte köra över folk utifrån sin yrkesprofessionalitet.En läkare skall alltid ha sin främsta lojalitet gentemot patienten och inte gentemot sin profession.

2 kommentarer:

Toresson sa...

Det var några år sedan jag skrev något här, men jag skulle (våra meningskiljaktigheter kring skolavslutningar i kyrkan och huruvida jag har några insikter i vad som är demokrati eller inte till trots) vilja säga att jag uppskattar din blogg och att du skriver.

Det är alltid trevligt att rulla in här och kika på vad du skrivit under de senaste månaderna.

Jonny sa...

Hej, ja vi hade kanske nån debatt där. Trist om jag tog i så mycket att jag ifrågasatte din insikt i demokrati. Den är säkert god. Allt gott!