28 december 2013

Kevershäll - myt och verklighet

I dagens Bar/OT kan man läsa om att kommunen ska rusta upp vandringsleden vid Kevershäll och sätta upp skyltar. Så långt är allt bra. Jag har själv blivit tillfrågad om jag kan bidra med historisk kompetens. Jag kan inte så mycket om berget, men det lilla jag kan bidrar jag så gärna med.

Det viktiga är att kommunen i sin skyltning skiljer på myt och verklighet, vilket inte görs i dagens tidning alla gånger. I tidningen framställs ättestupan som en historisk verklighet. Måtte jag vid Gud stoppa kommunen från att skriva det på en skylt. Vad jag vet är det inga seriösa forskare som tror att ättestupor använts. Ättestupor måste som Dick Harrison skriver förpassas till "skrönornas soptipp".

Likaså har det ju knappast bott någon skräddare i Skräddaregrottan. Det finns flera sk Skräddaregrottor i landet och några skräddare har aldrig bott där. Det kan jag lova. Möjligtvis kan någon luffare ha bott där tillfälligt.



Läs mer om ättestupor.

Inga kommentarer: