5 maj 2014

Förhandsbeställ Mönsteråsmemoarerna

Från och med nu går det bra att förhandsbeställa mina Mönsteråsmemoarer (Mönsteråsbarn - mitt liv på Åsen och andra ställen) genom att mejla till joni7229@gmail.com  eller på 072-3054077

Beställningen är inte bindande, utan kan mer ses som en intresseanmälan. Anledningen till att jag gör så är att jag vill få ett hum om hur stor upplaga jag skall trycka. Jag finansierar nämligen bokutgivningen själv.

Memoarerna handlar om min uppväxt i Mönsterås fram till 20-årsåldern (1967-1987), gymnasietiden i Oskarshamn, min tid i Gamleby och Växjö, samt de senaste 14 åren i Mönsterås (se innehållsförteckning nedan). Min förhoppning är att memoarerna inte bara ska vara av intresse för släkt och vänner, utan även för den som är intresserad av Mönsterås historia och de skolor och arbetsplatser jag varit på. Jag beskriver så uppriktigt jag kan allt som har hänt och det är ju en del.
Boken blir på omkring 350 sidor och har 43 bilder. Priset blir ca 185 kr vid en upplaga på 100 ex, eller ca 137 kr vid en upplaga på 200 ex. Vilket det blir beror på intresset.

Jag räknar med att förlaget får mitt manus inom en vecka och sedan tar det ytterligare några veckor innan boken är tryckt.

INNEHÅLL

Till läsaren

I. Från vaggan till lekskolan 1967-1974

Jag anbjöd världen rumpan

Dopet

Arbetarklass

Mönsterås – Folkhemmet Deluxe

De första åren

På Torget

Världen utanför

Frälsningen och förbuden

Lekskolan

II. Mölstadskolan 1974-1980

Den stora besvikelsen

”Han är ju så tyst”

Hårlyftet

Mellanstadiets värld

Farliga killar

Flyttar

Pionjärgatan

Årets höjdpunkter

På bortaplan

III. Parkskolan 1980-1983

Skolan och lärarna

Mobbad

Fritidens äventyr

Fester och tjejer

IV. Gymnasieåren 1983-1986

Skolan och lärarna

Offer för passionen igen

Släktforskning

Musiken

Italien

Mönstringen

Mordet på Olof Palme

Skilsmässan

V. Sidospår 1986-1988

Ungdomslag

Öland tur och retur

Gå i fängelse

Konserter och festivaler

Gamleby Folkhögskola

Hjärtat och Italien

VI. Växjö 1988-2000

Intellektuell revolution och känslomässig regression

Litteraturen och kärleken

Historia

Tillbaka till kyrkan

Dysfunktionell relation

Guldåren

Frugan

VII. Tillbaka i Mönsterås 2000-2014

Att komma hem

Barnbibliotekarie

Till Gymnasiet

Dotter kommer till världen

Tjänsten dras in

Pappaledig

Telefonen slutar ringa

Dotters knöl

Städare med förhinder

Mönsteråsbloggen – lokalhistoria, fotboll, politik

Missaktning och rykten

Biblioteket

Mitt politiska tänkande

På Kyrkogårdsgatan

Skolans värld

Utanför hemmet

Kroppen och sinnet

På hembygdsgården

En ledsam historia

Bokutgivning och föreläsningar

Att förlåta sina fiender

Vad livet har lärt mig

Inga kommentarer: