17 juli 2014

Ingegerd Wessel - Tindra dina ögon



Jo jag vet att jag är drygt 2 år försenad. Men kanske finns det fler som har missat Ingegerd Wessel från Mönsterås. Som tur är står Wessels musik bortom trenderna och det är aldrig för sent att upptäcka bra musik. Lite pinsamt bara att jag har sett skivan under lång tid, men inte trott att det var musik för mig.
I själva verket är Ingegerd Wessels skiva Tindra dina ögon sensationellt bra. Skivan har 12 sånger som rör sig i ett land av visa, folkmusik, jazz, pop, bossa nova och blues. Skivan är stark rakt igenom. Den genuina och oförställda rösten ligger långt fram i den känsliga produktionen. Arrangemangen är utsökt eleganta med följsam rytmsektion, vackra stråkar och finfin gitarr. Till sin hjälp har hon Bästa Bandet som består av Kenn Bäckström (gitarr), Magnus Petersson (klaviatur, gitarr, kör), Tomas Johansson (elbas), Mattias Sjögren (trummor). Kanske finns det fler som medverkar.

Skivan är jämn, men blir som allra starkast när hon närmar sig den svenska folkmusiken. Sånger som Tindra dina ögon och Störst av allt är så vackra att man skulle önska alla skulle få höra dem. Jag är ingen man av stora ord, men de borde bli svenska visklassiker.
Ingegerd Wessel ställer sig med denna skiva i en fin svensk vistradition, där man kanske spontant tänker på Barbro Hörberg och CajsaStina Åkerström. Skivan förtjänar all uppmärksamhet den kan få.

 

Inga kommentarer: