16 september 2014

Det där med copyright och rättigheter

Om jag skriver en artikel, en bok eller ett föredragsmanus, så är det mina ord. Jag kan välja att dela med mig av dem. Men jag har copyright på texten, även om jag har gjort den på arbetstid och använt den i tjänsten. Har jag fått betalt för att presentera texten i ett föredrag eller i en skrift, så gäller betalningen för just det tillfället, inte för all evighet. Att jag har fått betalt för att skriva en text betyder alltså inte att jag sålt rättigheterna till den utöver det sammanhang jag fått betalt för.

Det är kanske inte självklart för alla, men så länge inget annat är överenskommet, så är det så. Det är jag som har kämpat med orden och lagt ner min själ i texten.
Det är oerhört svårt att få människor av idag att respektera att en författare har rättigheterna till sin egen text. Att musiker har kämpat med denna fråga länge är ju mer känt. Men många tycks tro att det är helt ok att ladda ner och använda andras alster hur som helst. Det är det inte.

Inga kommentarer: