I Kalmar län drar KLT så gott som varje år in ett antal
linjer, bussarna kör allt mer sällan in i mindre tätorter och nu ska man höja
avgifterna på pendlarkort med bortåt 25%. Det här är förstås ett dråpslag mot
många pendlare, men också mot de kommuner som inte heter Oskarshamn och Kalmar.
För vad jag har förstått så har man förbättrat stadstrafiken i dessa städer.
Sammantaget är tendensen tydlig. Man satsar på städerna och
gör det dyrare och krångligare att bo på mindre orter. Så litet var politikernas
ord om miljö och landsbygd värda. Konsekvenserna blir sämre privatekonomi för
många familjer, fler som tar bilen, sämre för miljön, samt att
landsbygdskommunerna får sänkt attraktionskraft pga höga kostnader för
pendling.
När man nu höjer pendlarkorten med 25% så skyller man på att
man inte höjt avgifterna på två år. Ok, men tänk om bostadsbolagen skulle tänka
så. De höjer ju hyrorna med omkring 1-2% varje år. Så om man hoppar över två år
så hamnar vi på en höjning på ungefär 2-4%. Vad kan det finnas för orsak till
att KLT behöver höja med 25% och inte 2-4% som ett bostadsbolag skulle ha gjort?
Är KLT så pass illa skött att man kan kalla det vanskött? Är det inte också så att pendlarna får subventionera de jämförelsevis billiga stadsresorna?
Så vad ska man då göra? Lokala kommunpolitiker måste läxa
upp KLT och landstingspolitikerna ordentligt. Det räcker inte att Roland Åkesson mumlar lite. Nu behövs
raka rör. KLT måste få ett tydligare samhällsansvar i sitt uppdrag som går ihop
med såväl miljömål och att landsbygden ska leva. Det kan kräva mer skattepengar
och må det då bli så. Det behövs också att allmänheten säger ifrån ordentligt.
Skriv och ring till KLT och de ansvariga politikerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar