6 februari 2015

Fredagsfri

De där dagarna då man vaknar ett par timmar innan väckarklockan vrålar blir lite dimmiga. Men annars har det varit en dag med endast lätta bördor. En förunderlig känsla av att må ganska bra. En ny styrka. Är så tacksam att vi aldrig lät någon trampa på oss. Tacksam att vår livsstrategi höll när den utsattes för tryck. Tacksam för starka grundvärderingar. Tacksam för stöd från vänner. Tacksam för min familj.

Ikväll är det dags för den första semifinalen i På spåret. Det sista klassiska frågesportprogrammet, även om frågorna kan vara lite långsökta ibland. Trodde inte programmet skulle överleva nya programledare, men det har det gjort med bravur. För den språkintresserade kan jag rekommendera Fredrik Lindströms bok ”Världens dåligaste språk” som har en underbart avslappnad attityd till språkets regler och utveckling. Inte så att han förespråkar ren språkanarki, men han är definitivt ingen språkpolis.

Apropå språk så kom vårt barn hem med en kopia på en liten berättelse hen skrivit på svenskan. De skulle skriva något på temat ”Osynlig för en dag”. Hen hade skrivit ihop en underbar liten berättelse med tragiskt slut. Vårt barn älskar kusliga historier och står totalt fri i förhållande till lyckliga slut.

Jag minns själv när jag i samma ålder skrev en berättelse som slutade med att en man hoppade från Ölandsbron. Det blev ett jäkla rabalder och det tog ett bra tag innan mina stackars föräldrar lyckats förklara för läraren att jag inte alls var självmordsbenägen, utan bara hade sjuk humor och ännu inte hade lärt mig Hollywoodkoden för lyckliga slut. Tycker det är uppfriskande när berättelser frångår schablonerna för hur det ”ska vara”. Älskar mitt barns lilla rysarberättelse.

Mitt eget skrivande stapplar framåt. Är ju ingen skönlitterär begåvning, men försöker göra det bästa utifrån mina förutsättningar. Är dock så envis att deckaren ändå kommer att ges ut på ren viljekraft. Även om den rent språkligt inte når några höjder, så hoppas jag den kan bli en lokal kultbok eftersom handlingen utspelar sig i Mönsterås. Därefter har jag flera historiska projekt på gång.

Vet inte varifrån min frihetstörst kommer. Måtte jag inte gå och bli liberal.


Dags att fixa lite här hemma. Även fredagar bär på plikter.

Fredá - Följer stegen bakåt. Även om jag sakna det kantiga Fredá, så har de gjort en riktigt fin ballad på senaste skivan.

Inga kommentarer: