12 mars 2015

Ändrade vanor

Har inte haft energi att skriva på några dagar. Har haft besvär med värk. Kanske njursten. Bättre nu. Blodprov visade emellertid för högt blodsocker på diabetesnivå, så nu ska jag anpassa mig till det. Visserligen sjönk fastesockret från 10 till 7,8 på bara ett dygn när jag ändrade kosten, men det är ju ändå för högt. Bara att acceptera diabetesdiagnos.

Kost och motion blir ju inga problem att ändra på (jag kan lära mig att vara hungrig och äta sådant jag inte tycker om), men om jag måste ta tabletter eller sprutor kan det bli mer obehagligt förstås. Kan ju inte svälja hela tabletter, om de inte är små.

Förhoppningsvis blir det snart en vana att leva med sjukdomen. Känner många som lever meningsfulla liv. Tänker inte börja definiera mig utifrån sjukdomen. Jag är förmer än sjukdomen. Viktigt att försöka leva som vanligt (bortsett från kost och motion) för att inte fastna i funderingar.

Maten blir som sagt mitt minsta problem. Ställde om kosten direkt när jag fick första blodprovet. Är däremot trött på alla lögner om att man kan äta sig mätt och äta gott. Istället för 15-20 köttbullar ska jag nu äta högst 4 uppvärmda i mikron. Och så ska jag vräka i mig menlösa baljväxter och torra morötter som aldrig går att svälja. Till det sockerfritt bröd. Lax får jag visst äta några nypor av. Inga problem. Men kom inte och säg att det är gott eller att man blir mätt.



Inga kommentarer: