"Caligula" i filmen Hets. |
Det är synd om människorna, skrev Strindberg i Ett drömspel.
Han hade fel. Det är bara synd om lärarna. I alla fall om man ska tro media.
Lärarna har det värst av alla yrkesgrupper. De är lågavlönade och har dåliga
arbetstider, de har fråntagits sin auktoritet, får allt mer oregerliga elever
och tvingas vara mer sociala terapeuter än lärare och de får ständigt tampas
med föräldrar som har åsikter om allt och lägger sig i skolans arbete. Kan vi
komma på något mer? Ja, de hade oturen att gå lärarutbildningen under de mest
flummiga åren.
Nu gäller det förstås att ha en realistisk verklighetsuppfattning
om man ska bli lärare. Skrota genast den romantiska bilden av en
magister/fröken som har detta som sin kallelse och livsuppgift. Som med mer
eller mindre fast hand undervisar och förmanar sin rosenkindade homogena klass –
lyckliga solskensdrypande dagar under blå himmel, välartade elever som bockar och niger,
som räcker upp handen, som säger ”ja, magistern” och värdigt tar sitt straff om
de någon gång skulle göra något utanför skolans regelverk. Och när läsåret är
över väntar ett evigt sommarlov för alla. Den skolan finns förstås inte och har
aldrig funnits. Ordning och reda upprätthölls till stor del genom fruktan.
Många lärare var bra, men hade klassen otur kunde det lika väl bli en psykopat, och
mobbning förekom förstås redan då även om man kallade det för kamratfostran.
Skolan var för många ett helvete under ”ordningens och redans” tidevarv, just
därför att man använde inhumana metoder.
Jag tror definitivt det är ganska så besvärligt att vara
lärare emellanåt, men vi kan väl beta av några av klagopunkterna:
Lågavlönade: En grundskollärare har enligt den statistik jag
hittar en medianlön på 28 000 kr. Samtidigt är ingångslönen omkring 30 000
kr i vissa delar av landet, så spridningen verkar vara stor. Sverige ligger en
bra bit efter sina nordiska grannar. Men lågavlönade? Nja, man ska även jämföra
med andra yrkesgrupper, och då finns det många som gör väldigt viktiga arbeten
som ligger flera tusenlappar under. 28 000 kr är nog några tusenlappar för
lågt, men betydligt värre är ju att en städare har en medianlön på drygt 18 000
kr. En lokalvårdare sliter ner sin egen kropp, men bygger upp andras hälsa.
Själv skulle jag vara överlycklig om jag hade 28 000 kr i månaden. Jag har
läst flera hundra poäng mer än de flesta lärare och ligger ändå långt under
deras löner.
Dåliga arbetstider: Läste att lärare arbetar ungefär 40-45
timmar i veckan (varav 35 timmar är reglerad och 10 förtroendetid), vilket
sedan kompenseras av jullov, sportlov och sommarlov etc. Givetvis kan det bli
besvärligt med utvecklingssamtal, provrättningar, mejlskrivande och liknande
under sena eftermiddagar och kvällstid. Ändå är ju de långa sammanhållande
ledigheterna värdefulla. Den svenska sommaren är så vacker och att då få några
extra veckor är väl mycket värt. Lärarfackens kritik på detta område blir lite
svår att förstå för mig. Jag har max 25 dagar om året.
Lärare har fråntagits sin auktoritet: Det är möjligt att så
är fallet om vi ser konkret på vad en lärare får göra i klassrummet. Samtidigt
vill väl ytterst få ha tillbaka skolagan. Därför måste en lärare försöka bygga
sin egen auktoritet genom sitt sätt att vara. Det är inte givet att det
hjälper, men om vi inte vill ha tillbaka skamvrån och pekpinnemisshandel av
barns små fingrar, så är det nog enda vägen.
Auktoritet är något man förtjänar. Jag har genom åren mött
lärare som har genuin auktoritet. De agerar med självklar trygg pondus. Vad som
utgör grunden i denna auktoritet är svårt att förklara, men den bara finns där.
Sedan får man försöka hitta metoder för de lärare som saknar auktoritet.
Eleverna blir allt mer oregerliga: Ja, tro tusan att de
blir. Vi lever inte längre i ett samhälle med två tv-kanaler, hemmafruar, två
föräldrar, evig kärnfamilj och söndagsskola. Barn tar emot intryck från hundratals
håll – 78 tv-kanaler, Internet, kamrater som alla har olika värderingar, skola,
religioner, två föräldrar och fyra extraföräldrar etc etc. Inte konstigt om
barnen blir splittrade. Lägg därtill att de ska vara på sju fritidsaktiviteter.
När ska de dubbelarbetande föräldrarna få tid att umgås med och fostra sina
barn?
De får kämpa mot föräldrar: Självklart är det så att när
föräldrar märker att saker och ting inte fungerar i skolan, så kan de upplevas
som besvärliga. Det engagemanget måste skolorna bli bättre på att ta tillvara.
Och i ett samhälle som är betydligt mer splittrat värderingsmässigt än för 70
år sedan, så är det givetvis svårare att uppnå konsensus. Vi har skolplikt i
Sverige. Föräldrar är enligt lag ålagda att skicka sina barn till skolan.
Barnen är det käraste de har. Självklart har föräldrar rätt att ställa krav på
sina barns arbetsplats. Skolan å andra sidan verkar tro att föräldrar kan
fjärrstyra sina barn från sina arbetsplatser. Bra ansvarstagande föräldrar
garanterar inte alltid gott uppförande av deras barn i skolan. Som jag redan
varit inne på så får barn inte bara intryck från sina föräldrar, utan från så
många andra källor.
Otur med lärarutbildningen: Svensk lärarutbildning har tyvärr
dåligt rykte vad gäller kvalitén. Det gäller både utbildningens innehåll och
eleverna. Utbildningen har bland annat varit ganska flummig och
intagningspoängen vissa år på tok för låg. Jag minns själv mina möten med
lärarutbildningen när jag undervisade i historia i Växjö. Där fick man mycket
inside information om hur det gick till. Ganska många av de lärarstudenter vi
mötte borde definitivt ha varit någon annanstans. Låt vara att man kan mogna
och växa med uppgiften.
Många lärare gör ett bra jobb utifrån det samhällsklimat vi
har. Men svensk skola verkar ha oerhört svårt att släppa den romantiska
idealbilden av hur yrket ”borde” vara. Det är bara att inse att läraryrket
skall utövas i en ytterst splittrad tid. Det ställer höga krav på den som
väljer att bli lärare. Samtidigt som man ska klara av allt det problematiska,
så ska man förmedla en glädje och lust inför kunskapsinhämtning och bildning.
Om man fick utrymme att fokusera mer på det senare, så vore det utmärkt. Det är
ju i grunden det som skolan finns till för. Dagens tragglande i stökiga klasser
med barn som antingen mobbar eller är rädda att mobbas, leder ingenvart.
Jag tror skolan måste fokusera på två saker:
1. Nolltolerans mot mobbning. Detta gäller idag bara på
pappret. Genomför radikala åtgärder som definitivt får stopp på mobbningen. Skolor
borde bli ålagda att inte bara rapportera kränkningar till Barn- och
utbildningsnämnden. Man borde också åläggas att polisanmäla alla kränkningar
som hade varit juridiskt straffbara på en vuxen arbetsplats. Man måste helt
enkelt sluta särbehandla kränkningar mot barn. Även återkommande systematiska
störningar av ordningen i klassrummet bör definitionsmässigt betraktas som
kränkningar av andra elever, då de stör de andra elevernas möjligheter att
tillgodogöra sig undervisningen. Låt mobbande barn möta en riktig polis och vid
upprepad mobbning även socialtjänsten.
2. Lärare måste få fokusera på kunskaper och bildning. Det
handlar inte om tidigare betyg som bara är kosmetika, utan om en inställning
till lärande. Det finns ett kunskapsförakt i dagens samhälle. Och skolan
tvingas anpassa sig efter samhällets trender och idéer om nytta.
Jag läste en artikel där det framgår att det fria
uppsatsskrivandet i svenska i princip är försvunnet – ni vet när läraren sa att
man fick skriva om vad man ville. Det som gjorde att vi blev kreativa och
utvecklade vår fantasi. Det som även gav oss en och annan författare av rang.
Nej, idag ska eleverna skriva efter vissa teman och mallar. Allt som en
anpassning till framtida arbetsliv.
Det måste också bli slut på alla dessa läxor som också
förstör lusten att lära och ger en besynnerlig bild av kunskap och bildning.
Det som borde vara något spännande som man fördjupar sig i, blir en börda av
utantillrabbel. Läxor blir också en slags förberedelse för ett sjukt arbetsliv
där man förväntas ta med sig arbetet hem. Med större fokus på långsiktiga
kunskaper och bildning så ökar chansen att man även får med sig föräldrarna. Skolan ska lära för livet, inte bara för arbetsmarknaden.
Lärarna måste också få tid att ta del av ny forskning och
föra in nya perspektiv i undervisningen. På många svenska skolor är exempelvis
undervisningen om Gustav Vasa ungefär som för 70 år sedan då man utgick från
Grimberg och Peder Svart och den romantiska bilden av Vasa som en god
landsfader. Hur många av Sveriges SO-lärare har läst Lars-Olof Larssons bok ”Gustav
Vasa – landsfader eller tyrann?” För Mönsterås var Gustav Vasa en katastrof (nedlagt
kloster, stulna kyrkskatter, höjda skatter för bönder och förbud för handel
från Mönsterås). Gör ett rollspel och låt barnen få leva sig in i hur det var
att vara munk när Gustav Vasas män kommer och lägger ner klostret, eller en
handelsman som inte får sälja sina varor om han inte flyttar till Kalmar.
Kommuner måste inte bara ge lärare tid för
kompetensutveckling, utan även bli bättre på att tillvara den kompetens som
många redan har. I Mönsterås känner jag till lärare som fått sluta en dag innan
kommunen hade varit tvungna att anställa dem – lärare som nu gör stor succé i
annan del av landet. I Mönsterås förefaller duktighet vara en belastning.
Nej, det svenska skolsystemet har med sina mallar ingen plats för originalen, för de kreativa. Man får hoppas att de tar sig igenom med värdigheten och integriteten hyfsat i behåll.
Nej, det svenska skolsystemet har med sina mallar ingen plats för originalen, för de kreativa. Man får hoppas att de tar sig igenom med värdigheten och integriteten hyfsat i behåll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar