7 maj 2015

Blodsocker som en frisk

Den 9 mars fick jag min diabetesdiagnos. Snart har det gått två månader med sund kost och promenader. 19 kilo lättare har jag blivit.

Idag fick jag besked om mitt långtidsblodsocker som mäter hur blodsockret varit de senaste 4-6 veckorna. Mitt var 32. Normalt för friska utan diabetes är mellan 27-42 om man är under 50 år. Målet för dem med diabetes är att få det under 52. Har alltså helt normala blodsockervärden i nedre delen av det normala. Skönt att endast kost och promenader har gett detta resultat. Inga mediciner alltså.

Som jag tidigare skrivit så hade fasteblodsockret sjunkit från 10 till 4,5, vilket också är på den nedre delen av det normala.

Känns ju skönt att jag som diabetiker uppvisar bättre prov än många utan sjukdomen.

2 kommentarer:

Bert sa...

Stark jobbat Jonny! Imponerande resultat du kan visa upp på så kort tid. Hur har du lagt upp matintaget, kör du typ LCHF. Vore intressant med en redogörelse för ditt mat och motionsupplägg.

Jonny sa...

Tack Bert! Kan återkomma med ett sådant inlägg.