8 maj 2015

Min metod för viktnedgång

Fick en fråga hur jag har lagt upp kost och motion för att kunna gå ner 19 kg och få perfekt blodsocker på knappt två månader.

Jag kan börja med att säga att jag inte har sneglat på någon av alla de metoder som finns i tiden. Kanske ligger min metod nära någon, men det är mer än vad jag vet i så fall. Så här har jag gjort. Grundprincipen är att vara oerhört konsekvent och stå emot allt som lockar och gå promenaderna vare sig man vill eller inte. Medias hysteriska rubriker "Ät som vanligt och gå ner 10 kg" är inget för mig. Så fungerar det helt enkelt inte.

Kost
Slutade helt med chips, godis, kakor och liknande. Sötsuget försvann efter några veckor, även om det var lite jobbigt att känna lukten av nybakade munkar på marknaden. Kan också vara jobbigt att köpa godsaker till andra. Chips kan jag längta mig galen efter, men klarar av det. Unnar mig två tre sockerfria kakor på fredagarna och två glas vin (halv flaska). Försöker också minimera intaget av pasta, ris och potatis. När jag har gått ner alla kilon ska jag försöka ta en potatis ibland.

Så här ser mina matdagar ut:
Frukost: en rågbrödsfralla, grovt fullkornsbröd. Oftast med en skiva kokt skinka på. Becell.

Lunch: antingen rökt lax, kyckling eller omelett. Till detta sallad, gröna ärtor eller liknande av grön karaktär.

Kvällen: kan se lite olika ut, men antingen en lättare måltid i form av kyckling eller havregrynsgröt med låtsassocker och havredryck. Tar också ofta en proteindryck efter promenaden.

På helgerna har jag ibland unnat mig det frugan lagar som exempelvis köttfärsbiff i ugnen och kyckling i ugnen, och det har inte påverkat viktminskningen.

Dricker bara mineralvatten, kaffe och lightläsk (struntar helt i varningarna för låtsassocker).

Tar varje dag en vitamintablett och mineraldroppar. Ett par gånger i veckan järntabletter. Vet inte om det är nödvändigt, men jag vill inte riskera några brister.

Motion
Går ca 30-40 minuter varje dag. Håller ett för mig raskt tempo. Det är kanske inte snabbt för väl tränade, men för mig är det tillräckligt.

Promenaderna kanske bara bidrar till 10% av viktnedgången, men bidrar till att sänka blodsockret. Dessutom förbättrar de grundkonditionen. Tänker inte börja utsätta kroppen för extrema saker som löpning eller liknande.

Jag har haft tur i den meningen att knän och fötter verkar hålla.


Det svåraste har varit att hantera dofterna av god mat som pizza, korv, mos, pommes etc. Av någon förunderlig anledning har jag klarat av att stå emot. Jag ska visserligen gå ner fyra kilo utöver målvikten och kanske kan jag ta en korv med mos en gång i månaden när jag nått dit. Men man får inte ändra sina vanor för mycket när man väl gått ner. Men någon hälsonörd kommer jag aldrig att bli. Jag råkade få diagnosen diabetes och gjorde helt enkelt vad situationen krävde. 6,5 kilo kvar till målvikten 94 kg.

Inga kommentarer: