23 juni 2015

Sommarvikten

Det är snart 2 veckor sedan jag nådde min målvikt på 94 kg. Jag tyckte det var ett rimligt mål då jag är 194 cm lång. Jag hade då gått ner 25,6 kg på ca 3 månader och mitt BMI låg under 25. Därmed var jag per definition inte överviktig.

Bestämde mig dock för att försöka gå ner ca 4-5 kg till för att få marginaler och dessutom minska midjemåttet lite till. Hur har det gått?

Idag väger jag 92 kg, men det kunde förmodligen ha varit mindre om det inte vore för sommarens små resor. Vår Göteborgstur gjorde att jag gick upp 1,6 kg på tre dygn. Nu har jag gått ner det igen och ytterligare ett halvkilo, men det visar hur känsligt det är. Det blir ju svårare att hålla sig till en strikt dietkost när man äter på resande fot. Dessutom tror jag att man drar på sig mer vätska i kroppen.

Men jag ligger alltså två kilo under min målvikt och är på väg ner mot 90 kg. Sommarens turer har sänkt tempot på viktnedgången. Likaså har gikt i tån omöjliggjort snabba promenader, men nu är jag på gång igen. Under juli hoppas jag komma under 90 kg. Sedan får vi se om jag tar sikte även på 85 kg, men där går definitivt gränsen.

Vikten sedan 9 mars. Notera de två viktökningstopparna på slutet vilket motsvarar två resor.



Inga kommentarer: