17 september 2015

Föredrag hösten 2015

Under hösten kommer jag att hålla två föredrag.

 1. Fliseryds sockens historia från 1700-talet fram till modern tid. Tisdag den 6 oktober kl. 18.30. Plats: Fliseryds församlingshem. Fritt inträde. Arrangör: Fliseryds bibliotek.

Kommentar: Ska bli roligt att tala om denna socken som i flera avseenden sticker ut i bygdens historia och där jag själv har många av mina förfäder. Men jag tror vi börjar redan under medeltiden.

2. Drakenäs skeppsgård och Mönsterås på 1500-talet. Tisdag den 3 november kl. 18.30. Plats: Häradssalongen vid Mönsterås hembygdsgård. Inträde: 30 kr. Arrangör: Stranda hembygdsförening.

Kommentar: Hur många vet att kronan hade ett skeppsvarv vid Drakenäs strax utanför Mönsterås på 1500-talet? Jag berättar om detta varv och om Mönsterås under detta århundrade i Vasaättens skugga.

Inga kommentarer: