9 oktober 2015

Från veckan...föredrag i Fliseryd och blodsockret

Vågar jag skriva att det varit en bra vecka så här långt? Är ju inte direkt skrockfull, men vet av erfarenhet att man aldrig ska ha någon som helst förutfattad mening eller sia om hur det ska fortsätta. Men dagarna har varit förvånansvärt ljusa. I alla fall om man ställer dem i relation till de flesta andra dagar som varit det senaste året.

Jag kunde till och med åka till Fliseryd och hålla ett föredrag i tisdags. Mycket trevligt. Hade kanske förväntat mig tjugo besökare, men det blev fullsatt i församlingshemmet och omkring 70 åhörare. Kul! Fick ett hjärtligt bemötande.

Extra kul att jag dessutom kunde visa något från Fliseryds historia som aldrig tidigare visats – en bild på en vapensköld som nyligen hittats i Riksarkivets gömmor av min vän Roger Axelsson. Teckningen är från 1624 och gjordes av någon som besökte Fliseryds medeltida kyrka just då. Skölden, som alltså hängde i kyrkan, är medeltida och de tre sjöbladen antyder Likvidssönernas ätt. De kan knytas till Ekhult på (1200- och) 1300-talet. Bland annat lär biskop Hemming Larsson av denna ätt ha bott där.

Den nämnda vapenskölden, avbildad i Fliseryds medeltida kyrka 1624 (foto: Roger Axelsson)
Tillvaron har varit något lugnare under några dagar. Kanske beror det på medicinska insatser, kanske ren slump. Hoppas förstås på det första. Det kommer att ta tid innan man vågar tro på en långsiktig förbättring så att vi kan bygga upp ett hem igen.

Min kropp mår i alla fall ganska bra, bortsett från ljumskbråck och gikt, men det kan jag leva med. Vikten har etablerat sig på 83-85 kg, och blodsockret håller sig på ca 4 fastande och ca 7 efter måltid, utan medicinering. Friska värden alltså. Nu har jag fått en egen liten apparat så att jag kan kolla blodsockret när jag behagar hemma. Ett litet stick i fingret och så en remsa i en dosa så är det klart.

Mönsteråsdeckaren är på gång. Hav tålamod.


Fredagskvällar har blivit skrivkvällar. Flickorna ser Idol och jag sitter med och kan då skriva lite samtidigt. 

Inga kommentarer: