29 januari 2016

På spåret


 
Sedan jag råkade läsa den här artikeln är jag definitivt något på spåret. 81-åring misshandlade yngre man med promenadkäpp! Nu får det f-n mig vara nog. Nästan varje dag läser man om 81-åringar som missköter sig. Ut med de otacksamma idioterna till ättestupan. Är detta tacken för att de får bo på ålderdomshem på skattebetalarnas bekostnad!? Och så vägrar den där landsförrädaren till statsminister att tala öppet om vilka som begår brotten.

Kanske bäst att förtydliga att ovanstående är ironi. Många har överlag förlorat känslan för olika språkliga uttryck och för ordens valörer.

Fredagar betyder under denna tid på året ”På Spåret”, ett av få program som håller måttet. Kvällens deltagare, Ekström, Hägglund, Hammar, Wikingsson, bådar gott.

Mönsterås fick sin efterlängtade järnväg 1902, men banan kantades av stora ekonomiska bekymmer och ledde inte till den industriella utveckling man hade hoppats på.

Mönsterås järnvägsstation 1904 eller 1907. I bakgrunden Kuggås.
Den 9 februari kl 18.00 berättar jag om min bok Muddern på Mönsterås bibliotek. Tar bland annat upp olika teman från boken och visar bilder från bokens mönsteråsmiljöer. Kanske ses vi där.

Någon gång i mars håller jag föredrag på Mönsterås hembygdsgård om Köpingarna utmed Kalmarsundskusten med särskilt fokus på Mönsterås.

Inga kommentarer: