18 mars 2016

Vårkänslor

Livet har gått in i en betydligt lugnare fas jämfört med de senaste åren. Något enstaka bakslag, men annars en markant förbättring. Detta har vi ingen att tacka för mer än oss själva. Sanningen är att vi har nått hit trots andras motstånd. Det har hela tiden varit en kamp för att få adekvat hjälp. Jag njuter med gott samvete av varje lugn minut och noterar glädjens och humorns återkomst. Inte bara den svarta.

Alla har rätt till ett värdigt liv. Där har svensk sjukvård och andra myndigheter en lång väg att gå. Attitydproblemen är på sina håll häpnadsväckande.

Energin återvänder så sakteliga och jag hoppas kunna ta itu med vissa saker som fått anstå. Gör annars en del grundforskning nu som utgör underlaget för en ny bok om Mönsterås historia. Längtar efter att få börja skriva, men det dröjer. Att gå igenom gamla domböcker från 1600-talet tar tid. Det räcker nämligen inte med Stranda härad. En del brott som skedde i Mönsterås togs upp vid rådhusrätten i Kalmar eftersom Mönsterås köping i juridisk mening tillhörde Kalmar.

Eftersom första delen blir en bred historik om Mönsterås under 1600-talet, så blir det också många forskningsområden att läsa in sig på. Det ska bli ordentligt gjort.

Är ännu trött efter influensan. Troligen för att jag fick bihåleinflammation. Skulle helst vilja gå och lägga mig klockan 9 nio varje kväll, men det fungerar ju inte.

Alla ältar våren. Det kan man förstås göra och jag förmodar att det är högst mänskligt att längta efter ljus och värme. Förr brydde jag mig inte så mycket om vilken årstid det var, även om jag alltid har funnit hösten tilltalande. Färgerna är vackra och mörkret skänker arbetsro.

Med åren har jag tyvärr börjat avsky den svenska vintern, samtidigt som min kärlek till sommaren har tilltagit i motsvarande grad. Det finns något romantiskt och flyktigt över den svenska sommaren som är svårt att motstå.

Den gamle vänsterproggaren Björn Afzelius sjunger ironiskt nog om frihet. Kanske är det där de flesta landar till slut, även de mest radikala. Syftar inte på den valfrihet som politiker tjabbar om, utan frihet på ett betydligt djupare plan.




Hur som helst – allt har sin tid, som predikaren sa.



Inga kommentarer: