24 april 2016

Förlust på Torvalla


De döper sina fotbollsanläggningar efter asagudarna där uppe i Odensvi och Blackstad. Igår var det Torvalla. Inte för att jag vet om Tor hade något med det hela att göra, men det slutade olyckligt för gästande Mönsterås. Förlust med 4-0 mot BOIF och röda kort på två av lagets nyckelspelare gör ju att det är lätt att hålla sig för skratt.

Mönsterås började annars matchens bäst, precis som i premiären mot Näshult. Några solklara målchanser skapades inte inledningsvis, men Mönsterås hade det mesta av spelet. BOIF kom upp i ett par snabba omställningar, men utmanade ännu inte på allvar.

Spelövertaget omvandlades inte till mål. Mönsterås skapade några bra lägen, men antingen gick bollen utanför eller så räddade målvakten.

Med bara ett par minuter kvar av halvleken fick BOIF en frispark långt ute vid mittplanen. En hög boll gick mot straffområdet där den träffade Pontus Danestens BOIF-skalle och seglade in i mål. Inte helt otagbart. Så var det då snöpligt underläge, trots en spelmässigt ganska bra halvlek jämfört med premiären.

Andra halvlek blev jämnare. BOIF kom i fler anfall, men även Mönsterås skapade chanser. Efter premiären så förmodade jag att GIF skulle börja göra mål om man bara skapade chanser. Så blev det emellertid inte. Ineffektiviteten i sista momentet var för stor.

Istället kunde BOIF göra 2-0 genom Dino Bahtanovic med 20 minuter kvar av matchen. Mönsterås fortsatte gå framåt, men istället kunde Simon Lundholm utöka till 3-0 efter att målvakten tappat ut bollen i en underlig situation.

Domaren missade sedan en solklar straffsituation där bollen fångades med handen av en BOIF-spelare. Detta ledde förstås till viss frustration i GIF-lägret och slutade med att både Andreas Hauge och Ako Eliassi fick lämna planen. Därmed är två av lagets bästa spelare borta i nästa match.

På slutet utökade BOIF till 4-0 genom Josef Hanife som slog en frispark snyggt i mål.
Spelmässigt var det bättre än premiären. Hade GIF förvaltat sina chanser kunde det till och med ha blivit vinst. Men BOIF försvarade sig tappert och gjorde det man var bra på – snabba omställningar. Av lagets hemsida att döma har man en smal trupp, men enligt referatskrivaren hade man 60 spelare på förra veckans träningar.

GIF har en del svagheter och problem som man får jobba på. Det allvarliga är att man nu har förlorat mot två av de lag som man hade bäst chanser att slå. Varken BOIF eller Näshult skulle jag tro hamnar på övre halvan när allt ska summeras i höst.

Mitt tips gick inte särskilt bra denna vecka heller – 2 rätt och två resultaträtt. Jag har uppenbarligen läst på för lite inför seriestarten. 

Omgångens resultat
Södra Vi-Ankarsrum 3-1 (Mitt tips 1-2)
Hjorted/Totebo-Målilla 1-2 (Mitt tips 2-1)
IF Stjärnan-Djursdala 2-1 (Mitt tips 2-1)
IF Hebe-Horn/Hycklinge 1-1 (Mitt tips 2-1)
Näshult-Överum 1-2 (Mitt tips 1-2)
BOIF-Mönsterås 4-0 (Mitt tips 1-2)

Torvalla hade en bra publiktoalett. Rymlig och fräsch.

Anläggningen vid Torvalla. Korven var av pilsnerkorvmodell och var perfekt tillagad.


Matchur och resultattavla av klassisk modell. De är väl snart utrotningshotade.




Det där trädet fick mig att börja tänka på offerträden under asatrons tider.

Inga kommentarer: