5 maj 2016

Försnack - omgång 4 div 5 NÖ

Seriespelet tickar på nu, och även om man kan ana tendenser så är det för tidigt att dra några säkra slutsatser. Än kan man vinna segrar med rätt inställning och genom att bäst behärska slumpen på en usel gräsplan. Men med tiden kommer truppens förmåga att klara av skador, avstängningar och motgångar att bli mer avgörande. Då handlar det mer om lagets uthållighet och karaktär. Inställningen kan variera från match till match, men ett lags karaktär och moral är något mer djupgående. Inställning handlar om den matchen, karaktären har karvats fram genom smärtsamma uddamålsförluster, kollektiva kollapser, orättvisa domslut och utvisningar, pinsamma misstag, brutna näsben, bitande nordostanvindar, hagelstormar och bortamatcher i öde skogstrakter där GPS är science fiction och en ordkarg bonde i en röd traktor visar vägen.

För Mönsterås stundar derby borta i Påskallavik mot Stjärnan. En klassiker där aktuell tabellposition sällan spelar roll. Mönsterås brukar alltid göra bra ifrån sig i derbyn. Med flera spelare tillbaka och förbättrat självförtroende med sig från förra matchen så tror jag vi kan se fram emot en dramatisk drabbning.

Med det sagt måste jag tillstå att Stjärnan är stora favoriter. På Nordicbet är oddset för en hemmaseger 1,15, medan en Mönsteråsseger står i 5,60. Stjärnan lär vad jag har hört vara fysiskt tunga och har sammantaget mer rutin än Mönsterås. Men Mönsterås brukar älska outsiderpositionen och vi har besegrat Stjärnan förr och lär göra det igen. Det blir ett vackert stjärnfall på Örnehed på fredag.

Något som jag inte noterat förrän nu är att Smålands FF har dragit strecken på ett sätt så att fyra lag ser ut att åka ur serien, medan det femte laget från botten får försöka kvala sig kvar. I så fall blir det tuffare än vanligt i år.

Tips omgång 4
Förra omgången hade jag ånyo bara 2 rätt. Huruvida det vittnar om min oförmåga eller en oförutsägbar serie vet jag inte.

Torsdag
Näshult – Målilla 3-2
Näshults gamle veteran Bobby Colliander-Nelson verkar göra mål i varje match. Samtidigt som man läcker en hel del. Kan bli målrikt igen. Näshult vann förra årets match hemma med 3-1. Målilla är stukade efter derbyförlusten mot Hebe, men har kapacitet att utmana. På ett system hade jag garderat med kryss.

Fredag
Hjorted/Totebo – Södra Vi 2-1
Båda lagen åkte på storförluster i förra omgången. Södra Vi är, förmodligen med rätta, favoriter på Nordicbet, men jag tror H/T skärper till sig hemma och vinner. Går på magkänslan här.

Stjärnan – Mönsterås 1-2
Stjärnan gäller som storfavoriter, men Mönsterås brukar älska att vara underdogs. Här blir det en skräll! Utöver derbyfeber har Mönsterås förhoppningsvis fått tillbaka 3-4 spelare som kan stärka laget ytterligare. Det blir ett vackert stjärnfall på Örnehed.

Lördag
Djursdala – Överum 1-3
Djursdala fick stryk mot Mönsterås i förra omgången och var ineffektiva framåt. Överum har tappat en del poäng som jag inte förväntat mig, men här bör det bli en klar seger.

BOIF – Horn/Hycklinge 2-3
BOIF tog en för mig överraskande poäng borta mot Överum senast och har fått en bra start på säsongen. Lagets skribent på hemsidan lyfte fram inställningen, och med den kommer man definitivt långt. Nykomlingen H/H har tagit poäng i alla matcher hittills mot bra motstånd. Kan bli chansrik match. Bortalaget i grunden något starkare.

Hebe – Ankarsrum 2-1
Hebe är storfavoriter med 1,15 i odds. Så givet är det nog inte, men jag fegar och tippar knapp hemmaseger. Ankarsrum vann äntligen i förra omgången och kan nog utmana om de har en bra dag. Man ska inte underskatta nyvunnet självförtroende.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mönsterås förlorande mot "bönderna" det va ju tråkigt:) sen va det mycket fylla på örnehed tydligen o det spelar ju ingen större roll eftersom dom på planen dricker väll inte:) jaja så e det e fredagskväll i påskallavik men i Mönsterås dricker man inte:) forza stjärnan

Jonny sa...

Det är bara att bita i det sura äpplet och gratulera. Lite fylla och skrän var det, men inte så att det störde. Värre när det gapar tomt.