26 juni 2016

Svårt att få med nya rön om det Modéerska huset

Det är nu 5 år sedan jag fann att det Modéerska huset i Mönsterås kallas nybyggt i lantmäterihandlingarna till 1726 års karta. Jag har redovisat allt i en artikel som är lätt att finna. Den återfinns både i hembygdsföreningens årsbok Stranda och i min bok "På Åsen - en resa genom tidernas Mönsterås" (tillgänglig både på biblioteket och som gratis e-bok).

Ändå envisas kommunen med att påstå att "huset byggdes mellan 1748-1778". På Länsstyrelsens sida om huset står samma gamla information, trots att jag skrivit till dem två gånger. 

Varför är det så svårt att få med ny forskning? De nya rönen är ju inte ens svårtolkade. Än mindre kontroversiella. Det står rakt upp och ner och jag har redovisat allt in i minsta detalj. För 5 år sedan. Lägg därtill att jag tjatat om det i ett oräkneligt antal föredrag. Så ingen kan skylla på bristande information.

Fenomenet är inte nytt. Det finns en stor eftersläpning när det gäller ny historisk forskning. Ibland blir jag mörkrädd när jag läser skolböcker i historia och ser hur lite av ny forskning och nya perspektiv som finns med.

Vad beror det då på? Ibland kan det vara prestige. Stora kolosser vill ibland inte erkänna att de hade fel. I andra fall handlar det om att de som ger ut skolböcker helt enkelt är obenägna att göra sig besväret att ändra och skriva om. Det kostar.




Inga kommentarer: