6 juli 2016

Drack whiskey på kontoret...

Man får faktiskt försöka skilja på människan Stefan Carlsson och landshövdingen som ämbete. Människan hoppas jag får hjälp till ett nytt liv fri från missbruk. Landshövdingen har missbrukat sitt ämbete och får sluta. Inget konstigt med det. Med det höga ämbetet följer vissa förpliktelser och förväntningar på en hög moralisk standard.

En intressant principdiskussion som snuddar vid detta är vad anställda får göra på sin arbetstid. Vad är acceptabelt?

När jag jobbade på Växjö högskola/universitet på 1990-talet så hände det att jag betalade räkningarna från kontoret (men med egna pengar), sålde saker på Tradera och dejtade en dam. En sen lördagskväll drack jag till och med whiskey efter att mina studenter ställt en flaska på kontoret som tack för en kurs jag hållit. Det var inte så klokt. Å andra sidan bodde jag i princip på kontoret, jobbade 18 timmar per dygn och gjorde det bra, fick alltid de högsta betygen på kursutvärderingarna, så jag antar att min arbetsgivare inte orkade tjabba. Lever man på kontoret måste man för att få logistiken att fungera sköta vissa aspekter av livet därifrån.

Nu har jag familj och nöjer mig med att vara 8 timmar på jobbet. Det händer säkert att jag gör något av privat karaktär eller skriver något meddelande på FB, men å andra sidan har jag lagt ner oräkneligt antal timmar på att förbereda föreläsningar för arbetsgivarens räkning hemma på min fritid. Föreläsningar som drar fulla hus och enbart gynnar föreningen och dess syften. Så därför skulle jag förmodligen bli jäkligt putt om någon stod och hängde över axeln och frågade vad jag håller på med. Arbetsgivare som letar fel istället för att uppmuntra är pest. Min arbetsgivare är definitivt vinnare.

Annars är det allt mer vanligt att arbetsgivare kontrollerar hur de anställda exempelvis använder Internet. Detta trots att arbetsgivaren är skyldig att tala om det innan och den anställde måste gå med på det frivilligt. Arbetsgivaren är också skyldig att informera om vilka regler som gäller. 

Noterar att Thoralf (SD) har försökt ta åt sig äran för avslöjandet av landshövdingen, men det står nu klart att det var P4 Radio Kalmars egna reportrar som grävde fram det där utan Thoralfs bistånd.

Läste förresten att närmare 60% av Sveriges pastorer röstar på KD. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är länge sedan KD hade en högre grad av kristna värderingar som grund än andra partier. Nu för tiden har ju KD förvandlats till något slags betong-kristen-höger som i USA. Det är förklaringen till varför man ligger kring 2% i opinionsundersökningarna. Den framtoningen passar helt enkelt inte den politiska mentaliteten i Sverige. De frikyrkliga väckelserna i Sverige har alltid varit relativt varma och folkliga i sin framtoning. Den varma personligheten Alf Svensson passade därför bättre som partiledare än nuvarande som gör ett kyligt intryck.

Nu ska jag ta semester från tyckande och fokusera på annat. 



Inga kommentarer: