7 juli 2016

Svensk politik slår rekord i hyckleri...

Svensk politik slår snart rekord i hyckleri. Allt verkar handla om att härma Sverigedemokraterna så mycket som möjligt. Givetvis för att hindra partiet från att öka i opinionsundersökningarna. Så sällsynt ryggradslöst. En idé är förstås lika dum oavsett vilket parti som framför den. Jag kan förstå om Sverigedemokraterna föraktar de andra partiernas undfallenhet. Mig vet dom i alla fall var dom har. Jag är trygg i mina värderingar och ändrar mig ytterst sällan. Det blir mer hederligt så. Hellre tuffa hederliga debatter än att anpassa sig till meningsmotståndaren. Det är väl snart bara Vänsterpartiet som står emot, men där finns ju för många vulgärfeminister för att det ska vara intressant.

”Svenska värderingar” har blivit det politiska modeordet. Jaha, men då ska jag be att få informera om en sak. Så länge jag håller mig inom lagens råmärken så ska inte svenska politiker lägga sig i om jag har svenska värderingar eller kristna eller tibetanska, tror på Allah, Jesus eller Aliens, eller om jag vill gå klädd i t-tröja, kofta, kavaj eller liturgisk dräkt. Börjar bli trött på tjatet. För en liberal är det kvävande (jag syftar inte på partiet Liberalerna, utan liberala grundvärderingar). Ge mig vidder och utrymme att andas och röra mig. Själv underordnar jag mig bara svenska värderingar i den mån de är förenliga med min kristna tro. Jag knäböjer inte för kejsaren, men ger kejsaren vad kejsaren tillhör. Men den främsta lojaliteten kan aldrig bli nationen. Aldrig. Kristna blir sällan avrättade för att de är just kristna, utan för att deras främsta lojalitet inte är kejsaren/nationen/presidenten.

Integration är ett annat modeord. Givetvis ska man integreras i den meningen att man håller sig till svensk lag, men i övrigt har man rätt att leva som man vill, tillhöra vilken kultur man vill, utöva vilken religion man vill.

"Jo men ser du inte problemen i vissa förorter?" Jo, visst ser jag det. Skattesmitarna i de rika områdena verkar bli allt fler. För de pengarna skulle vi kunna göra mycket för människor i vårt land. Här har vi ett verkligt integrationsproblem. Skattesmitarna måste integreras i den svenska "göra-rätt-för-sig-kulturen".

"Ja, men jag menar inte det!" Nähä, men polisen får väl gå in och rensa upp i de kriminella gängen då. En gåta att det inte sker i högre grad.

Vad mer? Malin Almqvist omtalas som tänkbar kandidat till ny landshövding. Om hon ännu är sambo med Kalmars kommunalråd Johan Persson, så säger det sig väl självt att det inte är lämpligt. Länsstyrelsen ska ju utöva tillsyn över kommunerna, och då skulle hon bli jäv i nästan varje beslut.

Tog en tur till Källarholmen igår. I min bok ”På Åsen – En resa genom tidernas Mönsterås” presenterar jag en hypotes från min vän, medeltidshistorikern Roger Axelsson, om vem som kan ha bott där på 1300-talet. Bielke. Allt handlar ju om hypoteser här, men hans hypotes har i alla fall stöd i vissa indicier och tidsmässiga förhållanden.


Men vägen dit ut är ganska dålig. Djupa vattenfyllda gropar på den lilla bilvägen och halvtaskiga plankor på gångvägen. Ett parti är sankmark. Källarholmen ligger lite för illa till för att kunna bli något för den genomsnittlige turisten. 










Inga kommentarer: