8 juli 2016

Fredagsmixen om allt...

Det har nu gått drygt ett halvår sedan jag gav ut min Mönsteråsdeckare Muddern. Den lilla upplaga på 300 ex som jag hade råd att låta trycka sålde slut på mindre än en månad. Även om jantelagen nu sliter mig i örat, så kan man väl utan att skrodera säga att det blev en liten lokal succé. Boken är alltså slutsåld, men kan lånas på biblioteket där den på ett halvår varit utlånad 29 gånger, vilket är en bra siffra.

Jag har ju hela tiden reserverat mig för att jag inte kan skriva deckare och att historien är ytterst absurd. Likväl finns det förstås en viss tematik i boken och jag är ändå ganska nöjd med den återhållsamma humoristiska ton som genomsyrar boken. De teman som återfinns är:

- miljön, såväl föroreningar som geografiska platser.
- spänningen mellan kulturarvet och kravet på utveckling.
- socialt utanförskap. Ingen har väl kunnat undgå min fascination för människorna i marginalen. Antihjältar.
- skvallerkulturen
- den politiska kulturen

Ibland kan jag tycka att det är för stort fokus på vilken veckodag det är. Måndagar har oförtjänt dåligt rykte, medan fredagar är enormt upphaussade. Det hänger förstås ihop med arbetsveckans utformning, men ändå…livet måste väl bestå av mer än glädjen att vara ledig ett par dar.

Kommunfullmäktige i Mönsterås brukar ju inte vara de spännande debatternas högborg. Delvis lär det bero på att Socialdemokraterna vill hem så fort som möjligt och slippa onödiga voteringar. Så få som möjligt upp i talarstolen, lär vara mottot enligt säker källa.

Så till avdelningen galna politiska idéer. Regeringens skogsutredare verkar vilja förbjuda privat ägande av skog. Kan detta vara seriöst? Om det skulle genomföras är det ju inget annat än en kommunistisk reform. Visst ska staten ta ansvar för fält som har med rikets grundläggande säkerhet och försörjning att göra, men att förbjuda privat ägande av skog är väl att ta i.

Nästa mindre smickrande idé står Sverigedemokraterna för. Jimmie Åkesson gillar inte funktionalismen. Det lär han inte vara ensam om. Jag kan till och med dela den ståndpunkten. Men sedan skiljs våra vägar åt, som vanligt. Jimmie vill nämligen riva bort funktionalismen. En ny rivningshysteri alltså. I en tid av bostadsbrist. Man tar sig för pannan. Även om funktionalismen i sig ofta var ful och relativt historielös, så har den ju nu blivit en del av vår moderna historia och ska givetvis inte rivas. Läs gärna Daniel Braws ledare i dagens Barometern/OT.

Tror husen på Pionjärgatan kallas Lamellhus. Kommer SD att definiera dom som funktionalistiska och riva dem?



Inga kommentarer: