28 juli 2016

Mitt i semestern

Jag har inte riktigt nått semesterns mitt, men jag försöker vila mig och njuta av dagarna. Det går väl sisådär. Blir rastlös av att bara vara. Sjukdom i föräldragenerationen tynger också sinnet, men det är inte så mycket man kan göra. Livet har sin gång för att en dag ta slut. Här på jorden. Är emellertid försonad med båda mina föräldrar och är tacksam för den barndom jag fick.

Vårt kommunalråd, Roland Åkesson, har kört för fort igen och förlorat körkortet. Är väl andra gången om jag minns rätt. Jag har också kört för fort men aldrig åkt dit. Det är väl enda skillnaden. De flesta av oss är väl ögontjänare och har hyfsat koll på fartkamerorna.

Därmed inte sagt att han ska hyllas för sin försyndelse, vilket nu sker på FB. Vägarna är fulla av fartdårar som riskerar andras liv, så det finns all anledning att föregå med gott exempel, även om det väl här bara handlar om att foten tryckte lite för hårt på pedalen. Inte så mycket att tjafsa om. Bättre om vi började diskutera det som är viktigt för Mönsterås framtid.

Har varit på Vanås igen som ett led i vår Skånetur. Älskar denna plats på jorden med den förunderliga konsten i slottsparken. Och så blev det Röstånga och Lund. Som vanligt. Trivs med "som vanligt".

Mönsterås håller jag mig faktiskt ifrån så långt möjligt under semestern. Skönt att vidga vyerna något och få nya intryck, även om det mest blir redan kända platser. Men jag ska snart ut till Vållö och hålla ett mindre föredrag. En ö med en spännande historia innesluten i ett visst vemod.

Bilderna nedan från Vanås.







På ett ställe får man skriva önskelappar och hänga i träden. Lille Viggo hymlade inte med sin önskan. Lappens baksida visas nedan.








Inga kommentarer: