4 juli 2016

Trist för landshövdingen

I februari 2013 skrev jag följande: "Kalmar län har fått en ny populistisk landshövding - ni vet han som tidigare var VD på Apoteket och bjöd alla studenter i Uppsala på fri sprit. Jag förutspår att han inte blir långvarig."
Inte så att jag ville ha rätt, men varningssignalerna fanns där. Ingen brydde sig. Kommunalråden jublade för nu skulle allt bli så mycket smidigare. Hänsyn gentemot historiska värden och naturvärden skulle inte väga så tungt längre. Fokus på utveckling. Sedan har flera tjänstemän i hans närhet slutat och nu alkohol och sexsamtal för skattepengar. Trist.

Ändå säger tunga politiker i länet att de har fortsatt förtroende för honom, vilket förstås kommer få "vanligt folk" att rasa. Varför säger politikerna att de har kvar förtroendet? Här finns nog mycket att finna för den som orkar gräva. Men givetvis har "hejsan-svejsan-linjen" och bort med hänsyn till historia och natur varit populär hos desperata kommunpolitiker.

På det mänskliga planet finns det förstås ingen anledning att slå sig för bröstet. Jag hoppas förstås att han får den hjälp han behöver. Det finns ingen skadeglädje och ska aldrig finnas. Men har man så fatalt missbrukat ett förtroende både vad gäller agerandet i sig och dribblet med skattemedel - nja då får man nog vackert ta konsekvenserna. Landshövdingens ämbete skall hanteras med moralisk resning och värdighet. Nu tycker ni kanske att jag är en skenhelig moralist. Sätt gärna den stämpeln i min panna då. Jag har aldrig hymlat med mina fel och brister.

Inga kommentarer: