28 september 2016

Gammalt och nytt

Ännu en dag är avklarad. Med betoning på avklarad. Har haft en period där jag har fått kämpa för att få saker gjorda. Skulle ju vara trevligt att få energin tillbaka. Måste väl lära mig att tacka nej till olika evenemang. Känner att maxgränsen är nådd för i höst nu vad gäller föredrag. Dricker kaffe hela förmiddagarna och det håller mig i alla fall på benen.

Igår var det filmvisning på hembygdsgården, men det var andra som skötte det. Hörde att det varit fullsatt. Salen tar drygt 50 personer. Själv ska jag hålla föredrag där den 25 oktober på temat Mönsterås under krigstider. Det är redan 8 föranmälda. Platserna lär inte räcka då heller, men jag ser ingen lösning på problemet. Många verkar tro att jag har ansvar för kulturaftnarna. Så är det inte. Jag sitter inte i föreningens styrelse, utan jobbar för föreningen och brukar därför hålla ett par föredrag där per år. Intresset har nästan alltid varit större än antalet platser.

Idag kom en skiva med posten. Mönsteråsduon Zambas första LP från 1975 "Nu kan sommaren gå". Flera av den tidens kända musiker fanns med, bl.a Tomas Ledin på akustisk gitarr. Hur som helst en helt ok vispopskiva, även om den inte riktigt når upp till Zambas skivor på 80-talet som är oerhört bra. 




Nu blir det en tuff skolvecka. Min dotter har tre ganska stora prov nästa vecka på onsdag, torsdag och fredag. Lärarna centrerar sina test lite olyckligt. Borde finnas någon typ av samordning. Detta är ett exempel där man inte anpassar skolgången efter de elever som inte är stresståliga.

Spåren från det förflutna finns lite överallt.


Rester av den gamla ingången till Domus/Konsum. Varför blev den kvar?


Ett av de äldsta fotografierna från Mönsterås som dateras till omkring 1870. Det var innan Sjögatans södra del var dragen. Hamnområdet i bildens mitt. Mellan ett par av masterna anas Västra Kråkerum. Detta var innan man fyllt igen Kopparslagarvik där det idag är järnväg, lekplats och bostadshus. (Foto: Stranda hembygdsförenings arkiv)

Ett modernt foto taget från nästan samma position.

Inga kommentarer: