27 oktober 2016

Oväntat besök

Det där med oväntat besök kan jag nog känna mig lite splittrad till. Minns när jag bodde i Växjö och det plötsligt ringde på dörren en kväll. Utanför stod min gamle vän Peter Danielsson. Han fick komma in på villkor om tystnadsplikt. Hur han tog sig till fåtöljen vet jag inte, för hela golvet var fullt med pappershögar eftersom jag var mitt uppe i uppsatsskrivande. Fanns inte en ledig kvadratmillimeter.

Alla besök är dock inte lika roliga. Idag hade eleverna fått oväntat besök i skolan. Socialtjänsten hade kommit för att informera om sin verksamhet. Det kan de låta bli. En del elever som råkat ut för dem tidigare och bär på trauman från era övergrepp vet ju att det där snälla pratet inte är annat än hyckleri. Utsätt inte barnen för det. De som drabbats av er tidigare får bara ångest. Och inte minst - håll er borta från mitt barn. Kom inte i närheten! Vet er plats! Nej, jag är inte långsint, utan tvärtom en snäll och fridfull man. Men om någon gör min familj illa så blir det liksom på annat sätt. Hade vi fått veta om detta besök i förväg så hade jag uppmuntrat mitt barn att med gott samvete skolka oavsett konsekvenserna.

Oväntat besök kan det också bli på jobbet ibland. Idag fick vi in den här helt underbara informationstavlan om Oknö (gigantiskt stor). Visst kan man bara bli lycklig av att se den! Den gjorde i alla fall min dag.






Inga kommentarer: