29 september 2017

Välkommen fredag...

Fredag och den är välkommen. Visserligen är det en del prov nästa vecka så tyvärr går en del av helgen till detta. Om eleverna får kännedom om proven tidigare så skulle vi slippa ägna värdefull återhämtningstid åt skolarbeten. För den med asperger går det åt flera gånger mer energi än för en vanlig elev under en skoldag, så skolfria helger är ett måste om de ska orka med veckan som sedan följer. Annars är risken att helgen blir full av konflikter, vilket i sin tur kräver energi och så snurrar det på så att man är mer trött när helgen är slut än när den började. Men skolan tar inte hänsyn till de här barnen när de gör sin planering.

Utvecklingssamtalet på Parkskolan blev inte bra. Läraren ville avbryta i förtid när vi som föräldrar tog kommandot och valde samtalsämnen utanför skolans mall. Jag valde en ton så att Hilja aldrig ska glömma detta möte och hur vi stod upp för henne. Må detta bli ett minne och en lärdom i det nödvändiga att stå upp för sig själv och sina nära.

Det är som en FB-vän skrev till mig:
”Skolan ligger efter vad gäller förståelse för personer inom neuropsykiatri och lågaffektivt bemötande. Det saknas både insikt och kunskap och det går att göra väldigt mycket för dessa elever bara skolledning och lärare tar till sig kunskapen och framförallt ändrar attityd. Dessa elever kämpar allt vad de kan och mer därtill och kunde de uppföra sig så skulle de göra det. Skolan sätter krokben istället för att underlätta.”

Men nu tar jag snart helg. Har nu läst min nya deckare högt för att känna rytmen och finna fler fel. Oerhört trist med högläsning av sin egen bok, men nu kan jag inte göra mer. Nu återstår bara korrekturläsning innan den går till förlaget. Återkommer under helgen med ett inlägg om hur man kan förhandsboka deckaren.


Som vanligt håller jag lite på traditionerna. Två glas vin och ännu en genomläsning av min nya deckare. Så får det bli. Trevlig helg!

Avslutar med en Smithsklassiker.




Inga kommentarer: