30 maj 2018

Bluesblod

Vad finns att säga om min kommande deckare "Bluesblod"? Inte så mycket än. Men jag tänkte göra en så kallad "Johan Theorinare" och skriva totalt fyra deckare, en för varje årstid. Inga jämförelser i övrig för Theorin är bland det bästa som hänt kriminallitteraturen i det här landet på årtionden.

Nå, Bluesblod utspelar sig under våren, närmare bestämt under Bluesfestivalen i maj. I övrigt blir det givetvis min mix av humor och seriösa teman i en osalig röra som får alla som vill ha en ren och klar ton att slita sitt hår i såväl raseri som förtvivlan. Jag är ärligt talat aldrig ute efter att skapa en ton. Jag staplar formuleringar på varandra och det är fantastiskt roligt. Ingen mening ska finnas där av en slump.  Som alltid blir det också ett lokalhistoriskt tema - denna gång Mönsterås rika musikhistoria, alltifrån O store Gud, till dansband, Oknöfestivalen och Bluesfestivalen. 

En mindre förnyelse som ingen lär undgå är att det sker ett mord tidigt den här gången. Det är min läsekrets inte alls van vid. Själva historien blir kanske också något rakare, även om intrigen verkar bli ganska avancerad. Alvar kommer också att ta reda på varför han flyr kvinnor, så i någon mån ska han också utvecklas.

Självklart finns hela Mönsterås kriminalintelligentia med, det vill säga Alvar, Ragnarsson och Rubert Vingel. Änkefru Lund på Torget gör comeback, liksom hennes granne Evald. Därtill politiker, musiker och allmänheten.






Inga kommentarer: