8 juni 2018

Fakta och perspektiv

"Han kan allt om man frågar honom, men han är ju så tyst." Ja, så brukade det låta på utvecklingssamtalen när jag gick i skolan. Jag kunde alltså det mesta på proven och om jag fick frågan, men var i normalläget tyst. Nu påverkade det inte mina betyg särskilt mycket eftersom jag i huvudsak hade lärare som var kunskapsfokuserade. Men det skulle bli värre. Mycket värre.

Sedan kom postmodernismen och plötsligt blev skolan pratmakarnas paradis. Dom som kunde snacka om en fråga utifrån olika perspektiv (inget var rätt eller fel) premierades, medan den stackare som läste in kunskaper men satt tyst betraktades som ett autistiskt problem. Om jag får spetsa till det.

Missförstå mig inte. Postmodernismen kan rätt använd vara en tillgång. En fråga kan likt en tärning ha flera sidor. Men är man inte överens om att det är en tärning blir det problem. Och problem blir det när eleverna ska börja plugga på universitetet och inte har de grundkunskaper som behövs.

Sedan kom det några politiker och ville ändra på det här. Skolans tjänstemän fick direktiv, men uppenbarligen har inget hänt. I den artikel jag länkar till får vi veta varför. Läs artikeln i DN.

Men nu är det fredag igen. Tröttheten sänker sig. Har varit en sådan vecka med en hel del huvudvärk i värmen. Försöker skriva på nya deckaren på kvällarna ibland. Det går sisådär, men ändå framåt. Idéerna funkar, men har svårt att fokusera på språket just nu, men det slår snart om.

Inbrottsligor är inget nytt fenomen. "Ett onormalt stort spritbegär" anges vara orsaken till två 17-åriga Mönsteråsynglingars stöldturne hösten 1968. Bilfirmor, bensinstationer och industrier fick ovälkommet besök. Likaså plundrades en preventivmedelsautomat. Ett inbrott på en bensinmack i Ålem misslyckades dock, varvid de stal två cyklar och begav sig hem till Mönsterås igen.




Nähä, mer orkar jag inte skriva i den ekvatoriala värmen.

Veckans låt blir Garmarnas bästa instrumentala alster:




Inga kommentarer: