29 juni 2018

Färdig

Jag tycker inte om ordet "färdig". Hemska vakna mardrömmar poppar upp från något bisarrt barnprogram med Beppe, där en liten docka som hette Sigrid skrek just "färdig". Många lyfter, med visst fog, fram Vilse i pannkakan som barndomens mest traumatiska barnprogram. För egen del blir det Beppes värld av dockor som tar en solklar förstaplacering. Får ännu ångest av ordet "färdig".

Färdig är jag i alla fall med en skrift om Stranda hembygdsförenings museala byggnader i hembygdsparken och vid Nynäs. Jag länkar till den digitala versionen för den som är intresserad. Just när det gäller böcker och skrifter blir jag alltid barnsligt glad när jag är...färdig!



Ödesdigert heta sommardagar påverkar annars min förmåga att skriva. Hjärnan vilar i en kvalmighet som saknar motstycke. Regn är underskattat, liksom den traditionella svenska sommaren med sin underbara lynnighet. Som det är nu vill man ju helst byta ut veckans två glas vin mot två iskalla öl istället, och då har det gått långt.

Dags att utse veckans låt.  Delillos och Neste sommer.




Som bonus en underbar liveversion av Kokken Tor.




Inga kommentarer: