15 juni 2018

Sunt för själen

Idag började sommarlovet för många barn. På min tid spelade vi tennis och fotboll, cyklade runt, smög, klättrade i träd och på tak, gick ut på båtar i hamnen, fiskade, klättrade i sågspånshögar vid hamnsågen och lekte inne i det livsfarliga tegelbruket. Regnade det var vi i regel ute ändå, eller läste böcker och lyssnade på Tintin-skivor. På ett sätt är det väl tryggare att de numera sitter inne med sina digitala leksaker. Men om det är sunt för själen? Knappast.

Själv tar jag aldrig ledigt. Inte ens när jag har semester. Förklaringen är enkel rent psykologiskt. Så länge jag jobbar slipper jag tänka efter. Ratata sjöng om det i låten "För sent". "...och jag jobbar som en slav för att slippa tänka efter vem jag är och vad jag gör och vart jag är på väg".



Egentligen är det bra. Det är bättre att arbeta än att supa. Det sista har aldrig intresserat mig, men arbete lämnar ju något efter sig. Bortsett från trädgården då som jag alltid kommer av mig med. Jag är förstås sliten och orkar bara arbeta med sådant som jag valt själv. Den där överskottsenergin finns inte. Jag håller med viss nöd näsborrarna över ytan. Gott så.

Nej, dags att ta tag i livet, fast jag skulle nog somna direkt om jag lade mig i sängen.

Gamle Smiths-gitarristen Johnny Marr har gett ut en ny skiva idag. Tjocka gitarrmattor oftast och visst får jag gåshud några gånger. Men föredrar när han gör enkla popsånger som här.








Inga kommentarer: