2 oktober 2018

Håll ut!


Man kan tycka vad man vill om att Ulf Lundell och en del andra kända svenska män alltid synes vara tillsammans med betydligt yngre kvinnor. Patetiskt, är väl ett ord som gör sig väl i sammanhanget. Å andra sidan är det lite vackert att en del väljer tänkande grånade män framför hormonstinna brölande volvoraggare.

Den så kallade Kulturprofilen visar dock att det där med äldre män och yngre kvinnor inte alltid är en vacker historia. I alla fall inte när dunkla drifter och gubbsjuka kombineras med makt och karriärsträvan inom den kulturella sfären. Man kan bara känna äckel inför detta utnyttjande, samtidigt som man undrar hur många som faktiskt gjort karriär på detta sätt.

Har börjat skriva på min kommande deckare ”Bluesblod” igen på kvällarna. Den fick vila några veckor. Har förresten 3-4 exemplar kvar av min förra deckare ”Den siste mönsteråsaren”. Det är bara att mejla till joni7229@gmail.com om intresse finns. 150 kr. Böckerna gör ingen större skada där de står men varför inte samla på alla mina deckare så får ni en samling på en svit som kom i liten upplaga. De är egentligen inte sämre än många av dem som ges ut på ”riktiga” förlag. Tvärtom i många fall. Och att mina deckare bara skulle passa för Mönsterås är väl sådant man säger av dåligt självförtroende. Visst finns det en hel del som bara mönsteråsare kan le igenkännande åt, men där finns också ansenligt som är representativt för många orter av Mönsterås karaktär.

Det är lätt att avfärda obskyra människor som mig som halvbittra krångelmakare på gränsen till rättshaverister. Kan försäkra att jag inte är i närheten av vare sig det ena eller det andra. Trötta, nere, sorgsna möjligen. Härdade. Kanske en aning cyniska och resignerade. Men i det läget blir böckerna ännu viktigare. Jag kommer att bli argare och mörkare för varje bok. Var så säker. Håll ut! Framåt april kommer nästa alster.

Murarna vid Kvarngatan får jag anta uppfördes som avgränsning gentemot intilliggande tomter när hyreshusen en gång uppfördes.



Inga kommentarer: