26 april 2019

Fredagsmys

Fredagsmys. Jo jo. Detta begrepp som formades vid 1990-talets mitt och som fått Sverige att drunkna i feta rätter, chips, läsk och annat som ökar fettcellernas volym, höjer insulinnivåerna och ger njurarna saltchock. Och vad är det för mys att komma hem helt slut efter arbetsveckan, äta sig dåsig för att sedan somna i fåtöljen, varpå man mitt i natten något sömnrusig vinglar upp för trappan och i bästa fall landar i sängen. Tacka vet jag gamla tiders söndagsmiddag. Ofta en lite finare köttbit, potatis och hemlagat äppelmos eller lingonsylt. I alla fall när pappa hade fått lön.

Fredagskvällen är man helt enkelt trött. För min del mentalt. Då är det två glas vin, musik i öronen och skriva som gäller. Min egen värld.


S i Mönsterås kom och överlämnade ett fint diplom, blommor, motivering och en peng. De hade utsett mig till årets Ros-stipendiat. Eftersom det inte är något politiskt pris så var det en ära. Speciellt roligt att de nämner historiens betydelse i samhället i motiveringen. För den som vill dela min narcissistiska sida visar jag här det vackra diplomet som en lokal konstnär har gjort, liksom den långa motiveringen.





Samlar på vykort med Mönsteråsmotiv, men även Smålandsvykort kan ibland vara roliga. Som detta.




Det här vann jag också häromdagen. Från sekelskiftet 1900.



Dags att önska läsekretsen en trevlig helg! Avslutar som vanligt med lite musik. Veckans nya blir med Name the Pet alias Hanna Brandén. Egentligen inte riktigt min musik, men hon är duktig.  Veckans gamla låt blir en tidig klassiker med Lädernunnan.








Inga kommentarer: