21 juni 2019

Glad Midsommar

Önskar alla en Glad Midsommar med tre historiska kort. Midsommar firades då i Åsevads folkpark, som låg där Parkskolan ligger idag.

1938.

1938.

1955.
Midsommar borde vara vår nationaldag. Den är betydligt mer folkligt förankrad än den uppifrån påbjudna 6 juni.

Midsommar har aldrig varit någon större fest för mig. Jag har alltid tagit det lugnt och mer i stillhet njutit av dagarna. Om jag hade varit berusad hade jag inte kunnat njuta fullt ut av den svenska sommaren. Så jag har alltid varit nykter vid midsommar. Det har väl inte alltid varit uppskattat. Den som inte super då betraktas lätt som lite präktig och förmer. Men det ska man inte bry sig om. 

Kring Midsommar firas också den kompromisslösa profeten Johannes döparens dag. Han är ,tillsammans med gnällspiken Jona, min favoritprofet.


En av få Hellströmlåtar som är riktigt bra.

Kan sakna Kent.
Unos röst är helt unik. Synd att den här låten mest förknippas med reklam numera. Den håller i egen kraft.

Inga kommentarer: