9 december 2019

En sk journalist och rapparnas miserabla texter...


Det finns en så kallad journalist som brukar springa runt i förorterna och se allmänt uppjagad ut. Först när han har lyckats reta upp någon tonårskille, helst mörkhyad, på glid så är han nöjd. Det är så patetiskt att man blir röd om kinderna. Och så alla pengar han tigger för att kunna genomföra denna undermåliga, inte journalistik för därtill är det för uselt, teater. Robban Aschberg har skrivit några rader om detta. Klicka här.

Malou har fått kritik efter att en rappare fått stå till svars för sina texter som till stora delar verkar handla om våld, mord, knark och sexuell förnedring av kvinnor. Eh…jaha. Det är väl hög tid att någon vågar ifrågasätta de texter som våra ungdomar lyssnar på. Marcus Oscarsson kollade upp ett par tre texter och jag bestämde mig för att kontrollera texterna hos två av de nu mer populära rapparna i Sverige.

Aldrig i hela mitt liv kunde jag föreställa mig att texterna skulle vara så imbecilla. Det här är definitivt bland det värsta jag läst. Visst kunde punktexter vara slarvigt skrivna ibland, men de hade en ilsken samhällskritik. De här rapparna har bara våld, mord, knark, status och kvinnoförnedring att förmedla. Därtill en narcissistisk självbild som är direkt livsfarlig. Det finns nämligen ingen ironi i självupphöjandet.

Idealen är att skita i skolan och istället bli rik och skaffa sig respekt genom knarkaffärer så att man kan glida runt i häftigaste bilen så att alla andra infantila gangstrar kan bli avundsjuka. Tjejer är bara objekt som man befaller till sexuella tjänster eller visar upp som troféer inför andra. Tjejerna till och med slåss om att få vara med rapparen. Språket i texterna är ibland obegripligt eftersom det är gängslang, men jag tror jag lyckades översätta det mesta korrekt.

För att säga som det är. Det här är uselt. Och det är inte bara så att rapparna beskriver en galen och tragisk verklighet. Av texterna framgår tydligt att detta är det liv man förhärligar och vill leva.

Nedan några få exempel:

Kommer i din mun som en Tic Tac… Shut up, bitch, I blow your shit back…(Greekazo från låten Hotspot)

Och här vi siktar högt, shooting over your belt (Huvet)
Vi åker pengafilen, vi står aldrig i trafik
Mannen, haschet den är vig, den har gått på gymnastik
I connect with the plug, ingen elektronik
Jag har allt i min väska, den har blivit en butik…
Om hon har no ass, ner på knä och give me head (Blow)…Greekazo från låten Sprayad)

Min bror sitter på fullt med sticks som en kaktus
Kokainet här väcker upp dig som en kalldusch
Inte 24, mannen, inte som en nattbuss
Fett starkt hasch, du kan åka på en halsfluss…
Mannen, som en sportman, kokainet, den är strong
Bara kontant, ingen swish eller sånt
Litar inte på nån bank, dockar i en skokartong (Greekazo från låten Försent)

Apoteket har fått konkurrens
Stilen är fransk men jag sitter i Benz
Greekazo han vann, mannen, resten går hem
Haschet är spanskt och bandanan är spänd… Det har inte regnat men hon är fett blöt (Greekazo från låten Apoteket)

Du är chill men i sängen, baby, du är helt vild
Jag och grabbarna i bilen, du kan också snurra i den
Men det kommer att gå snabbt när vi trycker vänster filen
Och de kommer bli ett race om vi möter på polisen
Men det kommer att gå bra för att vi kan den här skiten (Einár från låten Första klass)

Nu vi redo för å japp folk här med pickadollen
Det blir headshot om jag fucking riktar colten
Jag var nere du var uppe nu de' ombytta roller…
Namnen som jag tuggar med är stora
Och den bilen jag som snurrar I är tonad
Aldrig pluggat I en skola
Valde livet I trakten...
Å hon vill ha mina fingrar
Å min kuk inside her
Hon blir påtänd ...
Mannen jag rör mig
I Stockholms hetaste gränder
Lämnar dig död ey
Om du vill testa på svennen (Einár från låten Rör mig)

Har bröder i väster som dör för en
Du dör här om du försöker ens (Einár från låten Röda sulor)

Fråga ADAAM, vi touchade fame
Fråga ADAAM, jag har touchat din tjej
Hon vill ligga och latcha med mig
Hon vill till och med catcha ett plane
Du fastnar när du trycker play
Som guzzarna (tjejerna) fastnar på mig…
… Guzzen är våt mellan benen
… Jag svär att ni är trams om man jämför med oss...
Jag bjöd ut henne på dans, nu hon är på min snopp (Einár från låten HipHop)

Jag har en guzz och hon e fusk
Och hon vill vara med mig nu för jag e störst ...
Varför spela svår, vi hade de bra igår
Vi festade ganska hårt tills du sära på dina lår
Hon vill vara mer än en vän
Hon vill vara naken och vänd
Hon vill va med mig i mitt hem
Hon vill va med mig o bli känd, ey
Du blev intresserad, du såg massa sedlar
Du såg massa stenar, ni vet vad jag menar (Einár från låten Fusk)

Jag har ett vapen med full magg och laser
Om jag trycker av den jag lovar det knas
Jag är från dalen ifrån huvudstaden
Och om du vill skjuta jag skjuter tillbaks
Storleken galen men vi har leksaker som får dig går ner mannen här till din grav
Jag har ett vapen med full magg och laser
Om jag trycker av den jag lovar det knas
Jag är från dalen ifrån huvudstaden
Och om du vill skjuta jag skjuter tillbaks
Storleken galen men vi har leksaker som får dig går ner mannen här till din grav (Einár från låten Bro code)

Du å' jag kan slösa tid
Du å' jag kan röka weed (Einár från Katten i trakten)


Släpper musik och braj och min bror, det går bra…
Jag helt guldad grabb, jag har guldad tand
Jag har guldad hals, jag har guldarmband
Jag står i centan med min Mac-10
Kommer nån horunge emot mig då jag wack den
Bror jag ska bli världskänd och det vet du, bög
Glocken i bagen, bror, den har en luger
Den är osäker, akta dig, jag skjuter
Fyller upp maggen, bror, det är knas här ute (Einár från låten Toucha fame)

Och du får ett skott i din skalle (I din skalle, i din skalle)
Huh, jag har en colt i min balle (I min balle, i min balle)
Min bror, han håller i kallen (Håller kallen, håller kallen)
Har du ens hållt i metaller? (I metaller, i metaller)
Du är min musht, vadå min broder? (Huh?)
Jag går plus inne i krogen (Plus)
Jag har en guzz, knulla knogen

Pow, pow, här du måste följa koder, min vän
På förhör, svara inga fucking frågor, det den
Om du torsk, mannen, jalla, då man åker in, län (Einár från låten Headshot)

Veva rutan i din zon, börja skjuta där du bor
Mannen, får ut all ammunition
Mannen, de grovt
Inga fittor vid mitt bord…

Du blir japp'd här av en taktfyr cross, känns som man tar ett weedbloss
Här i trakten det för çokt med rent och fint koks
Så om du spelar het, du får åka härifrån med fucking likbox (Einár från låten 3Style)

Här i mitt område, inget snack i luren om droger
Nån blir japp'd ingen som såg det, ingen här bryter nån' kod bre… Å' jag delar ut paket, paket
Gör min grej mannen fuck er, fuck er
Gör min grej mannen japp er, japp er
Kulor flyger ut som en raket (Einár från låten Gucci)

De här hororna är ej på min nivå
Jag är så bra att jag har varvat min idol
Och hon har pattar och de ingen sillikon…

Hon suger på min dick fast jag inte ens är kåt
Och alla i min clique dem riskerar sitta år
Här vi pushar bara vitt tills vi ligger på en bår (Einár från låten Min nivå)

Hon vill ha kuken i fittan, hon vill kunna säga "Jag fick han att slicka" (Ah)
Jag fick henne komma, sen gitta, ey (Einár från låten Skrrt)

Livet vi lever är jettat, därför många vill testa
Jalla, kom testa, ra-ta-ta-ta från en Tesla
Jag svär, det går fett snabbt, 700 hästar
Jag turbar i staden med bröder från starten, jag svär, vi de bästa

Golare, lallare, spräckare, tjallare, i trakten, de finns inte kvar
Man catchar dem, blastar dem, skickar dem, gräver dem ner i skogen, dem är kvar (Einár från låten Tesla)






Inga kommentarer: