1 december 2019

Jag har inte hängt med...

Det är lätt att hamna i en situation där man börjar bli försiktig och håller tillbaka bara för att inte riskera att stöta sig med människor. Och det är bland det mest sorgliga man kan se. En krypande inställsamhet bara för att få bekräftelse. 

Jag har tydligen inte hängt med i utvecklingen, utan noterar först nu att det tydligen finns människor som blir kända genom att visa sig på You Tube, poddar och bloggar. Genom att visa upp sina ytliga liv så kan de leva på detta. Pengar och bekräftelse. Bloggandet blir förstås helt ointressant om man lägger sig på den nivån. Ingen trasighet. Ingen svärta.

Alla tjatar om Zlatan och Malmö FF. Han spelade vad jag vet först i Malmö BI (nu FC Rosengård), sedan BK Flagg och FBK Balkan. Vore jag Zlatan skulle jag avsluta min karriär i någon av dessa klubbar helt gratis ett år.

Såg att Blomstermåla och Timmernabben ska spela fotboll ihop. Tråkigt att det ska behövas eftersom det är derbyn som lyfter den lokala fotbollen de gånger de spelar i samma serie. Men man tvingas förstås anpassa sig efter omständigheterna. Fick igår höra vem som ska träna Mönsterås nästa säsong, men ser inget officiellt än. Men rikta blicken mot Blomstermåla.

Av all mer eller mindre tokiga förslag från SD så kvalificerar sig det senaste in på topp-tio-listan. Är man inte svensk medborgare ska man inte få låna böcker på biblioteket, säger dom. Nähä. På vilket sätt blir ett samhälle bättre genom att stänga ute från upplysning, bildning och kultur? Men det är det enda SD kan - stänga ute. De senaste åren har man lite halvhjärtat försökt utestänga sina egna medlemmar som inte är så duktiga på att dölja sin rasism. Vilket rövparti! Och drygt 20% av svenska folket är beredda att rösta på dem. Så sjukt att man tror det är en mardröm man snart ska vakna ifrån. "Men så många av svenska folket kan väl inte ha fel", säger då vän av ordning. Jo, det kan dom absolut ha. Över 30% röstade på Hitler vill jag minnas, så det har inte med procenten att göra, utan ideologi.

Minns när Reinfeldt talade om att vi skulle öppna våra hjärtan. Hade Sverige varit en mogen nation så hade vi utan gnäll gjort det (och tillräckligt många gjorde det). Nu fick han istället utstå mycken orättvis kritik för detta uttalande, inte minst i de egna leden när han väl hade avgått, som ett knivstick i ryggen. Reinfeldt är tveklöst den mest begåvade partiledare som Moderaterna har haft. Jag är inte moderat, men hans partikamrater borde vara oerhört tacksamma istället för att gnälla. Om moderaterna tror de ska vinna val genom att uppträda som gammelmoderater igen så kommer de långsamt att rasa ner mot 10-15 procent.

I min ålder har man i stort sett slutat bry sig om vad andra må ha för åsikter om ens person. Och det är helt nödvändigt. Många ställer krav eller har förväntningar och det kan bli en tung börda om man inte är i form. Man lär sig. Förr läxade jag upp översittare lite oftare, numera går jag mest förbi. Finns ingen anledning att ödsla tid på människor som inte vill en väl.








Inga kommentarer: