21 februari 2020

Källkritik och Pol Pot

Källkritik är vår tids landsförräderi. Orsaken är enkel att identifiera. Sanningen är ett hot mot den politiska dagordningen i vissa grupperingar som bygger hela sin framgång på ogenomtänkta publiceringar i propagandasyfte. Därför ska jag ge ett påhittat exempel på hur man förslagsvis borde göra.
Ponera att jag ser en hemsk film där någon misshandlas. Filmen är utlagd på Samhällspåhitt. De säger att det är invandrare som misshandlar en svensk kille. Jag blir urförbannad och börjar gorma och vråla att alla ska skickas hem eller spärras in på livstid med tortyr, för att sedan dela filmen på alla sociala forum som finns. Vad kunde jag ha gjort först istället för att impulsivt ryckas med av vrede och i bästa fall empati för brottsoffret? Några enkla test.

1. Är filmen äkta? Är det verkligen misshandel eller är det teater inspelad i propagandasyfte? Hur vet man att det är invandrare som misshandlar när alla gömmer sina ansikten? Det enda som skymtar är att en av dem som slår har blont hår. Är misshandeln polisanmäld? Var skedde misshandeln? Hur vet man att brottsoffret är svensk när hans ansikte är dold i en huva? Vem distribuerar filmen?

2. Är filmen ny eller gammal? Var är den inspelad? Är den svensk eller inspelad i Madrid 2009?

3. Figurerar information om filmen och det som hände på flera sidor? Har de kopierat informationen från varandra? Finns mer officiella källor att tillgå?

4. Har den som sprider filmen något intresse av att påverka opinionen i någon riktning? Finns politiska syften?

Om informationen på Samhällspåhitt klarar alla dessa 4 kriterier så kan man gå vidare och fundera på hur man vill dryfta problemet.

När vi ändå är inne på politik så kan konstateras att det inte räcker med att vara trevlig som politiker. Den kommunistiske massmördaren Pol Pot var omvittnat trevlig privat, men tömde bokstavligen alla städer på folk, tvingade ut dem på landsbygden där de skulle jobba på risodlingar. Skolor och sjukhus stängdes. Intellektuella, folk med glasögon och många andra avrättades. Ca 2 miljoner av landets 7 miljoner strök med. Hans idé var att skapa ett överskott av ris som skulle säljas och för det man fick in skulle man skapa en egen produktion av det nödvändigaste. Resultatet blev svält.

När Vietnam så småningom gick in i Kambodja och körde bort Pol Pot så fanns det ett svenskt parti som protesterade och menade att Pol Pot hade laglig rätt att sitta kvar. Det partiet var Moderaterna. Låt vara att Pol Pot givetvis hyllades av vänsterextremisten Jan Myrdal. Även Birgitta Dahl uttalade gång på gång sitt stöd för regimen, något hon i och för sig djupt ångrade när hon insåg sanningen, likväl oerhört naivt.

Om någon vill anlita mig som föredragshållare så se längst upp till höger och klicka på bilden. Där kan du sedan se en lista på teman. (Om du är på mobil så byt till webbläsarläge). Just nu har jag lagom många föredrag i förhållande till mina krafter, men ett par till kan jag nog klara av.

Den 25 februari är det bildkväll på hembygdsgården. Då kan man även ta med egna Mönsteråsbilder. Gratis.

En av paradoxerna i mitt liv är att en smått anarkistisk, vapenfri slashas som undertecknad alltid har jobbat bäst ihop med ordningssamma människor, inte sällan med kopplingar till det militära. Jag tror det beror på att fokus ligger på uppgiften och att man kan lita på att den andre gör sin del. Inget extra tjafs eller ändlösa diskussioner. Vi ska göra det här och det ska göras så bra som möjligt. Jag litar på kollegan, han på mig.

Veckans stora trauma var annars att jag råkade köpa en burk pilsnerkorv som bara hade 7 korvar (det ska ALLTID vara 8).

Mönsterås hamn vid 1900-talets början.
Därmed är det dags att ta kväll. Veckans nya låt blir Morrisseys nya smakprov från kommande skivan.





4 kommentarer:

Bert sa...

Jonny du lider av allvarlig p... altruism!
Kulturmarxismens irrläror har försatt dig i ett tillstånd som gör att du inte vill acceptera verkligheten, du föredrar sagorna och kartan!

Jonny sa...

Kulturmarxism? Du är för rolig du Bert. Att jag skulle bli kulturmarxist är ungefär lika troligt som att jag skulle bli Sverigedemokrat eller klimatförnekare.

Bert sa...

Det är ju så med sk "Kulturmarxister" att de inte gärna vill kännas vid begreppet ifråga. Kännetecknande för en KM är att de är PK(politiskt korrekta) samt oftast håller till vänster ut på den politiska skalan och sympatiserar med eller är aktiva som/inom exv Miljöpartister, Vänsterpartister, Fi:are, Socialdemokrater, Feminister, Antirasister, Antikapitalister etc.

KM:are ser sig oftast också som gerillakrigare som bekämpar etablissemanget och den sk överheten. Paradoxalt nog så vill dessa KM:are hemskt gärna själva ta sig upp till de samhällsklasser de säger sig bekämpa. Kulturmarxister är ju till 99% intellektuella personer med hemvist i den akademiska världen.

Jonny, jag tycker att du passar bra in i de flesta av de KM-grupper som presenteras här ovan, likaså utb-ursprunget, alltså är du klippt och skuren som en sann "Kulturmarxist"!

Jonny sa...

Jag förnekar inte att det finns kulturmarxister, dvs människor som anlägger ett marxistiskt perspektiv på kultur. Med din ytterst breda definition blir ungefär halva Sveriges befolkning kulturmaxister. Då förlorar begreppet sitt värde och blir helt devalverat. Nej, hur mycket du än vill får du inte in mig i den fållan. Tvärtom - kulturmarxism är mig helt främmande, liksom alla former av vänsterextremism.