24 maj 2020

Obegränsad budget...

Det finns människor som påstår att pengar inte har någon betydelse. En variant på den utsagan är att "pengar gör ingen lycklig". 

Men självklart har pengar en stor betydelse. Att påstå något annat är att blunda för verkligheten. Inte så att pengar i sig självt är värt att sträva efter. Men pengar är ofta nödvändiga för att kunna genomföra bra och viktiga saker. Pengar är en dålig herre, men en bra tjänare. 

Om pengar sedan gör någon lycklig kan förstås diskuteras. Men den som med hjälp av pengar kan förverkliga sina idéer och hjälpa andra göra detsamma tror jag säkert kan uppnå en högre grad av tillfredsställelse.

Varifrån kommer då idén om att pengar inte gör någon lycklig? Tja, ofta är det väl rika som på något sätt vill tona ner att rikedomen gett dem fördelar. Men det är klart att pengar inte ger någon djupare lycka om man kommer till livets evighetsfrågor. 

Det som hade kunnat kosta mig en slant är min bokutgivning, men jag har hittat lösningar som gör att jag inte behöver något startkapital. Men visst kan man fundera på vad man skulle ha gjort med en tämligen obegränsad budget. Förmodligen hade jag med visst dåligt samvete införskaffat ett äldre historiskt hus. Sedan hade jag nog startat ett antikvariat och ett litet förlag.

Men i väntan på storvinsten får man försöka förvalta varje dag så gott det nu går. Man kan alltid göra det bästa av det som har blivit en givet.

1 kommentar:

Bert sa...

F..., jag har väntat på storvinsten(dra åt helvete pengarna) i över 40 år, men icke då! Men med s-stasi representerade i Svenska Spels styrelse så har de j... säkert sett till att gallrat bort de turspelande oppositionella/dissidenterna från möjligheten att vinna stort och bli ekonomiskt oberoende.

Tänk en Eurojackpott-vinst på uppemot miljarden, ja, vad skulle man göra då? Jo, se till att få ut pengarna och en själv från Sverige så fort som möjligt, fly förtrycket och den svenska avundsjukan!