3 juli 2020

Trender i tiden

Mobbare växer upp och blir vuxna. En del lägger bort sitt beteende, andra har det i sig hela tiden och tar med det till familjeliv och arbetsplatser. Alla var vi väl taskiga emellanåt. Det ingår dessvärre i att vara barn (och människa). Men den där systematiska pennalismen var det absolut inte alla som höll på med.

Hur gick det sen för mobbarna? Undrar om någon har undersökt det. En del utvecklas troligen till fullfjädrade psykopater. Kanske blir de chefer där de kan få uttryck för sitt behov av att trycka ner andra. Till skillnad från bra chefer blir de oberäkneliga och styr med fruktan och lynnighet. Straff istället för att låta människor få utrymme att både lyckas och misslyckas.

Även kvinnor kan mobba. Det har blivit inne nu. Den nya trenden är att tjejer hänger ut sina dejter på sociala medier. Och det behövs inte att en man betett sig svinaktigt, utan det kan räcka med att killen var tafatt eller blyg eller lite nervös och klumpig. Han levde helt enkelt inte upp till hennes ideal och då ska stackarn hängas ut. 

När jag växte upp höll dom det inom tjejgänget. Stod och flinade, men hade inget som helst intresse av vem man egentligen var på djupet. Och hela världen slapp ju veta hur ute och ful man var.

Idag finns det nästan bara konstiga ideal om hur vi män ska vara. Men allt som andas krav och perfektionism ska man bara strunta i. Det måste man våga stå upp emot. Skulle aldrig falla mig in att försöka ställa mig in för en kvinna om jag hade varit singel. Jag krusar aldrig. Passar man inte så gör man inte. Då är det bara att lyfta på hatten och gå vidare. Jag bär min personlighet och övervikt med stolthet.

Snart att dags att ta helg och ett par glas rött väntar på mig. Jag byter inte till ljusare sorter bara för att sommaren försöker (men misslyckas) att göra mig på gott humör. Snart höst!

Veckans första låt är från Teenage Fanclub. Det är somrig musik för mig.



Annars hade jag förväntat mig fler bra nya skivor nu i dessa karantänstider då de borde ha tid att vara i studion. Men icke. Men Morrisseys nya från i våras håller bra. Här lite moderna tongångar för att vara från honom.








Inga kommentarer: