10 september 2020

Hamnområdets historia på skyltar

Från Kråkerumsbron till hamnområdet finns 9 historiska informationsskyltar om det områdets historia. Det var ett samarbete mellan Stranda hembygdsförening och Mönsterås kommun. Jag minns mycket väl dagen för lanseringen. Där gick ett par tre av topparna i föreningen och glänste, medan jag som skrivit 95 % av texterna stuvades undan längst bak i ledet. Polle och Hans Lindau stod för resterande 5%.

"Var nu inte så bitter Jonny". Absolut inte. Jag har alltid jobbat osjälviskt för att sprida historia. Problemet var att det här var satt i system. Vi som var där hela dagarna gjorde jobbet, medan föreningens ledning tog äran. "O, vilken välskött park ni har", sa folk. Jo, men ingen sa att Staffan Annika, Inge mfl hade gjort jobbet. '

"Men du fick väl betalt?" Inte ett öre. Det här gjorde jag inom Fas 3, dvs föreningen fick några tusenlappar för mig varje månad. Som riktigt anställd är det möjligt att man inte kan kräva copyright på exakt allt man skriver, men är man arbetslös och har konstiga anställningar ska man absolut kräva det. Hur som helst, här är skyltarna, för den som inte kan eller orkar gå promenaden. Förstorar man bilderna i ett fotoprogram borde de gå att läsa.













1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket synd att dom stötte bort dig från engagemanget. Revir och prestige gör allt ruttet.