18 maj 2021

En epok i graven

Jag har haft förfäder i byn Krokstorp sedan 1600-talet. Troligen ännu längre. Min far växte upp i en liten stuga utanför byn. Just det huset har varit i släkten sedan 1930-talet. Men nu har andra fått ta över. Jag har inte haft kompetens eller ekonomi för att vårda huset på det sätt som krävs. Det skulle ha rasat bit för bit och inom 30 år skulle skogen ha tagit över. Så jag gav bort stugan till ett par entusiaster som tänker göra ett försök att rädda det som räddas kan. De har energin och kunskaper. Skulle det inte lyckas så kommer platsen ändå att leva längre än om jag hade behållit huset. Tomten kan de ju alltid använda. 

Så även om över 400 år av släktens närvaro i byn är över, så har andra fått chansen att hålla det levande. Det känns väldigt bra.

Inga kommentarer: