14 maj 2021

Love, peace and harmony

Många människor har fiender, en eller flera. Det är helt normalt mot bakgrund av hur vi människor fungerar. Relationer går fel, man mutar in sina revir, bygger sina murar. Har man inte fiender kan det i värsta fall antyda att man alltid viker ner sig och är konflikträdd. Därmed inte sagt att man bör eftersträva att få fiender. Men som jag tror Churchill sa...har du fiender så tyder det på att du har stått upp för något, att du inte är så smetig och flexibel för att bli omtyckt, passa in och klättra.

Nu är ju inte alla som man kommer i konflikt med ens fiender. Nej, det krävs något mer. För att nå fiendestatus ska man bli konsekvent motarbetad, utfryst eller baktalad under en längre tid.

Man ska vara rädd om sina fiender. Även när fiendeskap finns ska man visa varandra respekt. Det finns krigslagar även där. Självklart kan man få höja rösten och skälla, men inte för ofta. Det bästa i långa loppet är att sköta saker formellt om man nu måste ha kontakt. Jag har inte så värst många fiender. De som möjligen är det har jag i regel haft en del kul ihop med också, så man ska inte se det med bara ena ögat.

Jag hälsar alltid och växlar några ord om jag möter någon som inte vill mig väl. Försöker uppträda korrekt. 

Så behandla dina fiender väl. Man ska aldrig vara så stolt och högfärdig att man inte hälsar eller hjälper till om det behövs. Möter man motstånd så är det bara att jobba ännu hårdare.

Men så här på fredagsaftonen känns fiender långt borta. Bättre att lägga fokus på annat. Ett glas vin och en god bok, exempelvis. Love peace and harmony.



Inga kommentarer: