9 mars 2017

Förtydliganden

Mönsteråsbloggen får ibland reaktioner på det som skrivs. Ibland tar jag upp det här, ibland inte. Det beror helt på vad det handlar om. Min blogg är en privat dagbok där jag skriver om sådant som händer i mitt vardagsliv, inget officiellt organ där man har rätt att kräva rättelse.

Nu har jag fått reaktioner på det jag skrev om skolan. Eleverna hade missuppfattat det sammanhang varuti orden föll. Inget hot föreligger således vare sig mot mig eller andra föräldrar som besöker skolan. Det är bra. Samtidigt ska det inte vändas emot mig att jag skrev om det. Lärarna får givetvis se till att uttrycka sig så tydligt så att inga dylika missförstånd kan uppstå. Jag är jäkligt trött på skolans klagomål på mig. Passar inte galoscherna så är det väl bara att skälla, anmäla mig eller vad fan ni vill. Att jag sedan i andra inlägg har berömt skolan och sagt att den är några hundra procent bättre än förra skolan är det kanske ingen som noterat. Ni håller hög standard, men lägg er inte i vad jag skriver, även när ni tycker att det jag skriver är skit. Tack!

Ett par andra förtydliganden. Nu gäller det ekonomi. Jag får ibland kritik för att jag inte alltid tar betalt när jag håller föredrag. Så här ligger det till. De flesta föredrag håller jag i tjänsten. I de fall de inte är i tjänsten avgör jag från fall till fall om jag ska ta betalt. Är det en förening som ägnar sig åt välgörenhet och liknande tar jag inte betalt. Är det en förening med god kassa tar jag betalt.

När jag ändå håller på så ska jag förtydliga var jag står politiskt. Uppenbarligen är det något som orsakar bryderier hos delar av läsekretsen.

Jag är politiskt oberoende, och det är inget jag skriver bara för att det låter bra. Jag växte upp i ett socialdemokratiskt hem och har ett socialt patos därifrån. Samtidigt avskyr jag alla former av förmynderi och har därför även en stark liberal linje. Därtill har jag i vissa frågor en moralkonservativ uppfattning. Så jag är lite av varje. Så det är totalt meningslöst att försöka placera in mig i något fack.

Ibland får jag frågan vilken av mina kommande böcker som kommer först. Svaret är Mönsteråsdeckaren. Min historiska bok om Mönsterås under 1600-talet kräver en del källforskningar som jag just nu inte orkar med. För att orka med tillvaron mentalt så blir det alltså deckaren just nu. Det är min terapi kan man säga.

Det får räcka så för den här gången. Var rädda om er där ute. Andra är inte rädda om er.





Inga kommentarer: