15 maj 2020

Stranda hembygdsförening har fått sin nyckel och tillstår att det beror på att jag framfört åsikter i sociala media

Fredag och vad har hänt idag då?

Nyckeln till Stranda hembygdsförening är återlämnad och här är underskrifter från två i styrelsen som tillstår att skälet för detta är att jag framfört mina åsikter om styrelsen i sociala medier, samt att det också är orsaken till att jag förlorat mina uppgifter i arkivet. Jag har också en film som visar nyckelåterlämnandet, men det finns ingen anledning att visa den här. I alla fall inte i nuläget. Den är mer mitt vittne. Men nu är dom väl nöjda när de gjort sig av med föreningens ende akademiskt utbildade historiker.



Nu börjar arbetet på allvar med att till nästa årsmöte i mars 2021 hitta människor som vill kandidera till en ny styrelse och därtill enas kring ett förnyelseprogram i demokratisk riktning med en kreativ atmosfär. Några har redan anmält sitt intresse. Tror det går ganska lätt att hitta människor. Det svåra är kassörsposten för den kräver ganska mycket och en god ekonomi är inget man får slarva med.

Om 10 månader får jag troligen tillbaka min nyckel. När vi har valt en ny styrelse så får ju den gamla lämna in sina nycklar och jag får tillbaka min. Allt har sin tid, som Predikaren skriver i Gamla Testamentet. Men självklart hoppas jag att den gamla styrelsen vill fortsätta jobba för föreningen även med andra i styrelsen. I en mer öppen och demokratisk förening så får även de som förlorade en omröstning vara kvar utan repressalier.

Annars? Tja jag skriver för fullt på min nya bok om Mönsterås historia. Har verkligen fått inspiration nu. Kanske blir den lite tjockare än planerat. Men så ska den också täcka 800 år. Men någon ny sockenbok på 700 sidor ska den inte bli. Boken ska ge en bild av Mönsterås historia, men också väva in ny forskning, nya perspektiv, få med kvinnor som annars alltid hamnat utanför, och ge fördjupningar från olika tider.

Fredag betyder ett par glas vin till kvällen, och så veckans två låtar.










4 kommentarer:

Anna sa...

Jag kan inte för mitt liv förstå hur dom tänker. Man ska vara tacksam för medlemmar som engagerar sig, inte minst dom som har åsikter och kritik. Det utvecklar föreningen.

Anonym sa...

Ha ha! En förening som inte orkar med en bildat människa och inte tål åsikter. Det blir en damm utan tillflöde där man till slut drunknar i sin egen skit. Dom är avundsjuka på dig Jonny! Du ska liksom inte komma där och tro att du kan bidra.

Ulf sa...

Anonym har rätt. Det här handlar om att du var "stjärnan" där. Fullt vid föredragen, kunnig och trevlig. Garanterat att dom blev allt mer gröna i ansiktet. Hade du åsikter också så blev det droppen. Men det är bara att hålla föreläsningar i andra lokaler. Vill gärna höra dig igen.

Anonym sa...

Inte helt ovanligt att en styrelse bygger en mur runt sig själv och tror att de har rätt att bestämma allt bara för att de fick ett ja på årsmötet. Det som händer nu är absolut inte ett sunt beteende från ledningen. De försöker kanske framställa dig som den som orsakar bekymren. Så är det förstås inte, men lätt att tro så om man är ensam.