7 mars 2009

Rädda skolorna - skriv protestbrev till skolchefen och kontakta politikerna

Turerna kring skolorna i Mönsterås Kommun fortsätter. Utredarnas förslag möter hård kritik. Nu senast framförs protester mot att lägga ned högstadiet vid Krungårdsskolan.

För egen del kämpar jag för att Mölstadsskolan skall få förbli en F-6-skola. Jag tror inte särskilt många föräldrar vill att deras barn skall gå på en skola två eller tre år, för att sedan behöva trängas på Ljungnässkolan i andra änden av köpingen med allt vad det skulle innebära av uppbrott, brist på trygghet och försämrade inlärningsmöjligheter.

Jag vill därför vädja till alla föräldrar som missade mötena på Parskolan att till skolchefen skriftligen protestera mot de föreslagna förändringarna. Senast den 31 mars. Hans epostadress är: goran.pettersson@monsteras.se. Kontakta också våra förtroendevalda politiker som senare skall besluta i ärendet, eller politikerna i barn- och utbildningsnämnden.

Om du är osäker på hur du ska skriva så kan jag säga att det inte spelar så stor roll, bara det framgår att du vill bevara Mölstadsskolan som en F-6-skola och att du inte vill att eleverna ska behöva byta till Ljungnässkolan efter två eller tre år. Om du vill ha argument för synpunkterna får du gärna låna mina i mitt inlägg nedan.

Ta nu chansen att påverka! Snart är det försent, vilket kan få konsekvenser för årtionden framöver.

Att spara i skolan är att slösa i framtiden. En skola med sjunkande kvalitet betyder att eleverna går ut i samhället dåligt rustade för vuxenlivet. Räkningen kommer i framtiden, och den är betydligt saltare än räkningen för dagens lärarlöner. (Birger Thureson)

Inga kommentarer: