1 juli 2009

Fruktan och Roxybiografen äldre än jag trodde

Fruktan och Roxy
Tidigare i år har jag haft artiklar om "Fruktan" och Roxybiografen i Mönsterås. Jag lyckades inte exakt fastställa när verksamheterna började, men antog att "Fruktan" öppnade någon gång runt 1965, och Roxy vid mitten av 1940-talet.

Äldre än jag antog
När jag idag bläddrade igenom gamla kommunala protokoll så upptäckte jag för det första att "Fruktan" var betydligt äldre. Redan 1952 nämns Evert Svenssons Frukt- och Konfektyraffär i samband med att han ansöker om att få sätta upp en frukt- och konfektyrautomat. Ett mysterium kvarstår dock. Enligt ansökan skall automaten sättas upp på Storgatan 42 som ligger mitt emot nuvarande leksaksaffären, där det nu är frisör. "Fruktan" ligger ju på Storgatan 22. Så frågan som infinner sig är om "Fruktan" först låg på Storgatan 42, eller om man skrivit fel adress i det kommunala protokollet. Tillägg 3/7: Det verkar som om nuvarande Storgatan 22 förr kallades Storgatan nr 42.

Roxybiografen omnämns i ett protokoll från 1943, och det är ju möjligt att den är äldre än så.

Inga kommentarer: