10 juli 2009

Holms kiosk – en gammal träffpunkt vid Bryggerigatan


Där borta syns Holms kiosk. Tack till Mats Granström som ordnade bilden.

Inledning
På Bryggerigatan ligger en öde kiosk benämnd Strandakiosken. För alla oss som växte upp i kvarteret är den emellertid mer känd som Holms kiosk. Under min uppväxt var den en självklar träffpunkt för alla generationer. Det var dit jag och mina kamrater begav oss när det skulle handlas smågodis, Jenka, GB-glassar och chokladcigaretter.

En kiosk flyttades
Bakgrunden till kioskens tillkomst står att finna 1958/1959. Där Algotsparkeringen idag ligger skulle Kalmar Läns Slakterier (KLS) under 1959 bygga en affär, Torghallen. I samband med nybygget var man nödsakade att flytta en liten kiosk från Torgatan till hörnet av Åsevadsgatan/Torgatan, där det ännu idag står en kiosk och gatukök. Flytten bekostades av KLS och kiosken skulle uthyras till Lage Karlsson på Parkgatan.

En ny kiosk byggs vid Bryggerigatan
Samtidigt föreslog kommunen att man skulle bygga en ny kiosk på Bryggerigatan. Kostnaden för den nya kiosken beräknades till 15 000 kr och pengarna togs från kassan med medel till oförutsedda utgifter. Den nya kommunala kiosken skulle uthyras till Lennart Holm i Kronobäck för 5 000 kr om året exklusive värmekostnader. L.B. F´s arkitektkontor gjorde ritningen till den nya kiosken.




Ovan syns ritningarna till den nya kiosken. Klicka på bilderna för större format.


Regler för att få hyra kommunal kiosk
För att få bedriva kioskverksamhet krävde myndigheterna i princip att man skulle ha nedsatt arbetsförmåga (vara partiellt arbetsför). Lennart Holm klarade kriterierna eftersom han hade förlorat en arm. Det sades han hade förlorat den i en racertävling eller i en motorcykelolycka, men jag vet inte om det stämde.

Syftet var förstås gott. Människor med funktionshinder skulle få ett arbete. Ur konkurrenssynpunkt kunde det säkert betraktas som tveksamt eftersom det var svårt för fristående att öppna kioskverksamhet så länge det fanns kommunalt subventionerade kiosker.

Sortimentet utökas
Kiosken stod färdig redan 1959 och blev säkert ett välkommet tillskott för de boende i de nybyggda kvarteren runt Bryggerigatan, Parkgatan och Pionjärgatan. I slutet av 1959 ansökte Lennart Holm om att få utöka sitt varusortiment med tobak, tvålar, kammar, tandborstar, tandkräm, rakblad, souvenirer, pappersartiklar, pennor och bläck; något som kommunen tillstyrkte.

Öppettiderna reglerades också så att kiosken inte fick ha öppet under högmässogudstjänst.

Jag var stamkund
Eftersom jag växte upp på Torget och Pionjärgatan minns jag kiosken mycket väl. Jag var stamkund och minns att jag förutom smågodis, tuggummi och glass även inhandlade Holms goda chokladcigaretter.

I kiosken mötte man oftast herr Holm själv eller någon från hans familj. De var alltid trevliga och hade stort tålamod med oss ungar. Ibland spelade vi fotboll på gräsmattan bakom kiosken och då hände det förstås att bollen träffade kioskens bakre vägg så att läskbackarna åkte ner. Då kunde det hända att Holm blev arg, men det får man ju ha den största förståelse för.

Strandakiosken

Holms kiosk heter numera Strandakiosken och är sedan några år öde.

Jag förmodar att kommunen senare sålde kiosken till Holm. För ett antal år sedan bytte kiosken ägare och bytte namn till Strandakiosken. I samband med det byggdes kiosken om och fick en tillbyggnad där kunderna kunde gå in. Sedan stängde kiosken plötsligt och den har nu stått öde i några år. Varför det blev så vet jag inte, även om det förstås florerar en del rykten som jag inte vill återge.

Idag är de flesta små kvarterskiosker borta. Men de roliga minnena från Holms kiosk lever kvar. Om man kan sakna en kiosk så gör jag det.

Jag hoppas snart kunna återkomma med en intervju med herr Holm i egen hög person.

Källor
Handlingar i Mönsterås kommunalarkiv rörande kioskverksamhet: nr 74:32.

Inga kommentarer: